دیپلمات ترکیه‌ای: دیگر نیازی به حمله بیشتر به شمال سوریه نیست

محمد سمسار، سفیر ترکیه در روسیه در گفتگو با اسپوتنیک تایید کرد که کشورش دیگر نیازی به ادامه حمله به شمال سوریه نمی‌بیند، چون اوضاع در این منطقه تثبیت شده است.

اخبار بین الملل- سمسار گفت: «می‌خواهم بگویم وزارت دفاع ملی در ۲۳ اکتبر اعلام کرد دیگر نیازی به حمله جدید به منطقه‌ای که عملیات چشمه صلح در آن صورت گرفت نیست. این بیانیه پس از رسیدن به توافق با روسیه منتشر شد. هنوز دشوار است درباره نحوه انجام گشت مشترک اظهارنظر شود. تصمیم بر سر آن در نتیجه مذاکرات نظامیان دو کشور (روسیه و ترکیه) حاصل خواهد شد».

در ۲۲ اکتبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان، در شهر سوچی روسیه تفاهم نامه‌ای در ۱۰ ماده درباره اقدامات مشترک برای حل و فصل اوضاع در شمال سوریه امضا کردند.

بر اساس این تفاهم نامه، قرار بود نیرو‌های روسیه و سوریه در ۱۵۰ ساعت فرصتی که برای عقب نشینی نیرو‌های کُرد و سلاح‌های آن‌ها از منطقه امن تا ۱۸ مایل مرز ترکیه داده شده بود به این امر کمک و آن را تسهیل کنند. پس از آن روسیه و ترکیه مشترکاً در منطقه‌ای به عمیق ۶ مایل در غرب و شرق مرز ترکیه در داخل خاک سوریه به استثنای شهر قامشلی گشت‌زنی خواهند کرد.

تنش‌ها در منطقه شمال سوریه پس از آن آغاز شد که آنکارا عملیات نظامی را با نام «چشمه صلح» در ۹ اکتبر آغاز کرد. ترکیه در این عملیات شبه نظامیان کُرد که تحت حمایت آمریکا بودند را هدف قرار داد.