وزیر دفاع تاجیکستان به «باکو» سفر می‌کند

«شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان به منظور شرکت در نشست شورای کشورهای همسود به آذربایجان سفر می‌کند.

اخبار بین‌الملل- نشست شورای کشورهای همسود فردا به میزبانی آذربایجان در پایتخت این کشور برگزار می‌شود.

در این نشست وزرای دفاع آذربایجان، روسیه، بلاروس، قزاقستان و تاجیکستان و رئیس ستاد مرکزی نیروهای مسلح قرقیزستان شرکت می‌کنند.

اعضا شورای مذکور در جریان این نشست کنسپسیون همکاری نظامی کشورهای هسمود تا سال 2025 و توسعه سیستم واحد کنترل و ارزیابی وضعیت شیمیایی و بیولوژیکی وزارتخانه‌های دفاع کشورهای عضو تا سال 2025 را بررسی می‌کنند.

بررسی تجربه دفع حملات گسترده هواپیماهای بدون سرنشین در مقابله با شبه نظامیان تروریستی در سوریه و تحقق وظایف بشردوستانه در زمینه مین روبی در جمهوری دموکراتیک خلق «لائو» از دیگر موضوعاتی است که بررسی آن طی این نشست برنامه ریزی شده است.

در این نشست همچنین بازی‌های ‌نظامی 2019 و مسائل مربوط به آمادگی افسران نیروهای مسلح کشورهای همسود بررسی و جشنواره بین المللی ایده‌های نوآورانه علمی و آمادگی برای برگزاری هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم صورت می‌گیرد.

علاوه بر این در این نشست قرار است برنامه‌های مشترک سیستم واحد ضد هوایی کشورهای عضو در سال 2020 مطرح، فعالیت‌های سازمان اصلی کشورهای همسود (موسسه آموزش نظامی وزارت دفاع روسیه) در زمینه آماده سازی متخصصان نظامی – بشردوستانه و مسائل سازماندهی پوشش اطلاعاتی برنامه‌های مشترک همکاری‌های چندجانبه نظامی بررسی شوند.

همچنین مسائل مربوط به توسعه همکاری‌های نظامی کشورهای همسود در سال 2019 و برنامه کار شورای وزرای دفاع همسود برای سال 2020 مشخص می‌شود.

وزرای دفاع کشورهای هسمود در این نشست در مورد پایه‌های حقوقی بین المللی همکاری‌های نظامی و بهبود مقررات قانونی پشتیبانی در زمینه نیروهای مسلح کشورهای همسود بحث و تبادل نظر می‌کنند.

در این نشست همچنین تعدادی از مسائل مالی و سازمانی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود.