فهرست تحریم‌ها علیه ترکیه را آماده نگاه داشته‌ایم

«استیون منوشین»، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه گفته دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا فهرست تحریم‌ها علیه را آماده نگاه داشته و در صورت لزوم آنها را اعمال خواهد کرد. 

اخبار بین الملل- به نوشته رویترز، منوشین، علی‌رغم این گفت که آمریکا از روند آتش‌بس در سوریه راضی است و دلیلی برای استفاده از این تحریم‌ها نمی‌بیند. 

وزیر خزانه‌داری آمریکا در این مصاحبه که به نوشته رویترز هنگام حضور او در عربستان سعودی انجام شده گفته دولت آمریکا این تحریم‌ها را برای مذاکره بر سر برقراری آتش‌بس در سوریه آماده کرده بود و اگر مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید این تحریم‌ها اعمال می‌شدند. 

منوشین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا هنوز احتمال اعمال این تحریم‌ها وجود دارد گفت: «پاسخ، مثبت است. ما هنوز این فهرست را داریم. دلیلی برای اینکه از آن استفاده کنیم نمی‌بینم.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز اول آبان‌ماه در یک نشست خبری با ابراز خرسندی از توافق میان آنکارا و واشنگتن برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه، دستور لغو تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه را صادر کرد. 

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه (۲۵ مهرماه) اعلام کرد آنکارا و واشنگتن به توافقی برای برقراری آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند. 

پنس که در ترکیه در کنار پامپئو حضور داشت گفت: «توقفی در عملیات نظامی برای ۱۲۰ ساعت برقرار خواهد شد و همزمان، ایالات متحده خروج نیروهای ی.پ.گ را از مناطق مورد نظر در منطقه امن تسهیل خواهد کرد. بعد از اتمام این مرحله، ترکیه موافقت کرده که آتش‌بس را دائمی کند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که دولت آمریکا هم متعهد شده تحریم‌ها علیه ترکیه را اعمال نکند. او گفت بعد از برقراری آتش‌‌بس دائمی، آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده را پس خواهد گرفت. 

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه بعد از پنس در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت که توافق با آمریکا «آتش‌بس» نیست بلکه تعلیق عملیات است. او گفت ترکیه تلاش برای کنترل منطقه مرزی را ادامه خواهد داد.

آنکارا از هفدهم مهر عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را به بهانه پاکسازی شمال شرق سوریه از یگان‌های مدافع خلق و ایجاد منطقه امنی به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه آغاز کرد.