شرایط حریری برای نخست‌وزیری مجدد

با ورود لبنان به یک مرحله سخت پس از استعفای سعد حریری نخست‌وزیر مستعفی این کشور و چالش‌های مربوط به تشکیل کابینه جدید٬ مردم منتظرند تا ببینند میشل‌عون رئیس‌جمهور لبنان٬ در سخنرانی عصر امروز درباره موضوع استعفای حریری که دو روز قبل با خبر استعفای خود ضربه محکمی به توافق ریاست‌جمهوری زد و نیز تشکیل کابینه جدید چه پیامی برای مردم خود دارد.

اخبار بین الملل- اطلاعات نشان می‌دهد که شرط حریری برای بازگشت به سمت قبلی خود٬ تشکیل یک کابینه کوچک با چهره‌های جدید و بدون تاثیر شروط حزب‌الله و جریان آزاد ملی بر آن است.

همچنین به نظر نمی‌رسد که تمام سلام نماینده پارلمان که نام وی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جایگزین حریری مطرح شده است٬ با مواضع حریری مخالف باشد.همین امر موجب می‌شود تا نام‌ کسانی همچون فواد مخزومی نماینده پارلمان لبنان که روابط بین‌المللی خوبی دارد و یا محمد الصفدی وزیر سابق نیز مطرح شود.

قابل توجه است که برخی از اعضای جریان هشت مارس اعلام کردند که استعفای حریری بر اثر تسلیم شدن در برابر فشارهای خارجی و مشارکت در کودتا ضد جریان‌های طرفدار میشل‌عون بود.

هم زمان با آن محافل کاخ بیت‌الوسط مقر اقامت حریری تصریح کردند که استعفای حریری گامی در راستای بازگرداندن اعتبار مذاکرات سیاسی است. این محافل همچنین اضافه کردند که حریری توپ را به زمین کسی نفرستاد٬ اما توپ آتشین را از خیابان‌ها بیرون کشید.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که سعد حریری٬ بازگشت مجدد به جایگاه نخست‌وزیری را به شرط تشکیل یک کابینه جدید با وزیران تکنوکرات و بدون حضور مقامات ارشد دولت کنونی می پذیرد.

دیروز درحالی‌که ارتش لبنان راه‌های بسته شده در بزرگراه الجیه را باز کرد٬ تظاهرات در برخی میدان‌ها و به‌ویژه میدان نور طرابلس که تظاهرات‌کنندگان در آن ضد جبران‌باسیل رئیس جریان آزاد ملی شعار می‌دادند٬ادامه داشت. معترضان همچنین در صحنه این تظاهرات‌ها با سردادن شعار همه باید بروند٬ صرفا استعفای حریری را رد و خواستار استعفای همه اعضای دولت شدند.

همچنین موتور سواران طرفدار حریری نیز در میدان شهدا با سردادن همین شعارها به تظاهرات پرداختند. لازم به ذکر است که طرفداران جریان المستقبل اقدام به بستن راه‌های منطقه العبده کردند.

هم‌زمان با این اتفاقات٬ نبیه‌بری رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد که لبنان دیگر نمی‌تواند افزایش مشکلات اقتصادی و مالی را تحمل کند. وی در برابر نماینگان پارلمان تاکید کرد که در مرحله کنونی باید همه متحد بوده و با یکدیگر گفتگو کنیم. بری خواستار تسریع در روند تشکیل کابینه و بازگشایی راه‌ها شده و درباره ایجاد ناامنی‌ در لبنان هشدار داده و نسبت به فشارهای بین‌المللی در این خصوص ابراز نگرانی کرد.

اما شورای اسقف‌های مارونی ابراز امیدواری کردکه همه لبنانی‌ها استعفای حریری را هضم کنند. این شورا همچنین از مسئولان سیاسی خواست تا به منظور حمایت از لبنان و وحدت آن و جلوگیری از فروپاشی اقتصاد کشور٬ طبق قانون اساسی از جناب رئیس‌جمهور حمایت کنند. شورای اسقف‌های مارونی خاطرنشان کرد که صحنه تظاهرات‌های میدان‌ها و خیابان‌های لبنان که در یکشنبه گذشته به اوج خود رسید٬ در تاریخ لبنان بی‌سابقه بود.