رئیس‌جمهور عراق: تنها راه‌حل عراق انجام اصلاحات است

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، امروز (پنجشنبه) در سخنانی با محکوم کردن خشونت‌ها علیه معترضان گفت که با قدرت در کنار مردم عراق است.

اخبار ورزشی- به نوشته وبگاه السومریه نیوز، او خطاب به معترضان گفت: «من ضد هرگونه سرکوب شما هستم. شما و نیروهای امنیتی از یکدیگر هستید و حمایت از نیروهای امنیتی، وظیفه همه ماست.»

برهم صالح گفت که افرادی در میان نیروهای امنیتی و معترضان، کمک کرده‌اند تا تظاهرات به جشن‌ تبدیل شود. هیچ راه‌حل امنیتی وجود ندارد و تنها راه‌حل انجام اصلاحات است.

رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه آینده از آن مردم است، گفت که باید هرچه سریعتر کسانی که علیه معترضان دست به خشونت بردند، محاکمه شوند. او تأکید کرد که هیچ گونه سلاحی نباید خارج از حکومت وجود داشته باشد و دولت عراق باید تمامی تلاش خود را برای انحصار سلاح در دست حکومت به کار گیرد.

برهم صالح گفت که پرونده‌های فساد به دستگاه قضایی احاله شده و باید با شفافیت موضوع مبارزه با فساد پیش برود.

او خبر داد که نهاد ریاست‌جمهوری عراق کار بررسی قانون انتخابات جدید را به گونه‌ای که مردم را قانع کند، آغاز کرده است.

به گفته برهم صالح قانون انتخابات جدید، به دور از سهمیه‌بندهای فرقه‌ای خواهد بود و تلاش خواهد شد تا اشکالات سیستم فعلی را نداشته باشد و هفته آینده این قانون به پارلمان ارائه می‌شود.

رئیس‌جمهور عراق همچنین گفت که با برگزاری انتخابات زودهنگام موافق است و «عادل عبدالمهدی» با تقدیم استعفای خود موافقت کرده و از گروههای سیاسی خواسته تا جایگزینی برای او مشخص شود.

برهم صالح با بیان اینکه شرایط موجود در عراق نباید ادامه یابد، گفت که عراق نیازمند اصلاحات جدی است و همزمان حفظ امنیت و ثبات باید هدف تمامی مردم و مسئولان عراقی باشد.

 تظاهرات مردمی عراق که دور دوم آن از روز جمعه سوم آبان ماه (۲۵ اکتبر) آغاز شده، امروز برای هفتمین روز متوالی در بغداد و چند استان دیگر ادامه یافت.