افزایش خطر تروریسم داعش برای آلمان در سایه تحولات منطقه‌ای

"ان تی وی" آلمان در گزارشی نوشت:  بعد از کشته شدن "ابوبکر البغدادی"، سرکرده داعش تهدیدها از طرف این سازمان تروریستی در آلمان همچنان وجود دارد. یک خطر از طرف طرفداران سابق داعش متوجه آلمان است که می خواهند به این کشور بازگردند. در این میان بخصوص تهدیدی که از طرف بازگشت زنان داعشی برای آلمان ایجاد می شود ویژه است.

اخبار بین‌الملل- به نوشته "ان تی وی" آلمان، برخی از طرفداران آلمانی عضو داعش از حملات ترکیه در شمال سوریه برای فرار در مسیر این کشور استفاده کرده اند. اینکه آیا این اوضاع بی ثبات در این منطقه به زودی به سایر اعضای این گروه تروریستی هم فرصت ترک بازداشتگاه ها و اردوگاه‌های خود را که قبلا تحت نظارت  نیروهای کرد بود را می‌دهد یا  نه هنوز مشخص نیست.

چیزی که مشخص است این است که از طرف این افراد که درگیری ها و خشونت های زیادی را تجربه کرده اند در صورت یک بازگشت بی توجه به آلمان خطر بالایی ایجاد می شود.

"برونو کاهل"، رئیس آژانس اطلاعات فدرال آلمان BND در هفته جاری در نشستی در پارلمان این کشور تاکید کرد که مبارزه با داعش در شمال شرقی سوریه از طریق تشدید درگیری های نظامی بعد از بازگشت نیروهای آمریکایی و مداخله ترکیه تضعیف شده است. از این طریق خطر داعش افزایش پیدا کرده است، برای مثال امکان کنترل از راه دور حملات تروریستی مشابه آنچه در گذشته ما تجربه کرده ایم فراهم شده است.

وی تاکید کرد که احتمال افزایش این خطر در آلمان در صورتی که  شمار آزاد سازی و شیوع عوامل ترور افزایش پیدا کند وجود دارد. بر اساس اطلاعات وزارت کشور آلمان پیش بینی می شود که بسیاری از عناصر داعشی آلمانی دستگیر شده در منطقه بخواهند به آلمان بازگردند.

وزارت کشور آلمان البته از شروع حملات ترکیه به شمال سوریه این مسئله را مشخص کرده است که از بازگشت کنترل نشده جنگجویان داعش و طرفداران آن ها به اروپا و آلمان جلوگیری می شود. بر این اساس آلمان و سایر کشورهای اروپایی داده هایی را درباره طرفداران داعشی سفر کرده به این منطقه را در سیستم اطلاعاتی شنگن ذخیره کرده اند. اما اینکه آیا این داده ها کافی است جای شک و تردید دارد.

بر اساس آمارها از بیش از 1050 نفر اسلام گرای افراطی که از سال 2013  از آلمان به عراق و سوریه سفر کرده اند حدود یک سوم کشته شده اند. دولت آلمان مدارکی دال بر کشته شدن حدود بیش از 220 نفر از آن ها را دریافت کرده است.

در اواخر سپتامبر همچنان حدود 111 زن و مرد داعشی آلمانی و 120 کودک در این مناطق در اسارت بودند. ازطرفی زنانی که حتی قبل از دخالت نظامی ترکیه در سوریه آزاد شده بودند خطرشان کم تر از مردان داعشی نیست، چرا که  اغلب آن ها این را وظیفه خود می دانند که پسرانشان را به عنوان جنگجویان داعشی تربیت کنند.

ان تی وی آلمان در بخش دیگری از این گزارش نوشت: مرگ ابوبکر البغدادی البته یک شکست سخت برای تروریسم داعش بود اما خبر مرگ این عراقی در بین برخی طرفداران داعش عطش انتقام را تشدید کرد به گونه ای که حداقل در کوتاه مدت خطر حملات تروریستی کمتری انتظار نمی رود.

اداره پلیس آلمان در ماه سپتامبر در سراسر این کشور 688 اسلام گرای افراطی را به عنوان عناصر خطر ارزیابی کرده است.  عناصر خطر به کسانی اطلاق می شود که در زمینه جرائم با انگیزه های سیاسی اقدامات خشونت بار تا حملات تروریستی از آن ها انتظار می رود.