یونان قوانین پناهندگی خود را تشدید می‌کند

یونان تصمیم دارد در آینده در فرآیندی سریع تر به درخواست پناهندگی پناهجویان رسیدگی کند و پناهندگانی که با درخواست آن ها موافقت نمی شود باید سریعا به ترکیه بازگردانده شوند. پناهجویانی که در این راستا همکاری نکنند به صورت خودکار تمام حق و حقوق خود را از دست می دهند.

اخبار بین‌الملل- پارلمان یونان بعد از بحث های طولانی با رای اکثریت طرح تشدید قوانین پناهندگی را تصویب کرد. هدف دولت محافظه کار یونان به نخست وزیری " کیر یا کوس میتسوتاکیس" این است که روند پناهندگی را تسریع کرده و پناهندگان رد شده را در چارچوب توافق پناهندگانی که با ترکیه منعقد شده است سریعا به این کشو بازگرداند.

میتسوتاکیس در یک سخنرانی در برابر پارلمان یونان اظهار داشت که سیاست پناهندگی یونان مدتهاست که فلج شده است. این عامل سبب گسترش این تصور شده است که هر کسی می تواند در یونان بماند. به گفته وی در آِینده باید هر درخواست پناهندگی به جای 9 ماه بعد از حدود 6 ماه مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر فرد متقاضی با دولت یونان همکاری نکند درخواست وی به طور خودکار بی اساس اعلام می شود.

نخست وزیر یونان بار دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرد که پناهندگان بیشتری را بپذیرند و در این باره گفت که این طور نمی تواند باشد که یک کشور از آزادی تردد در اتحادیه اروپا استفاده کند اما هم زمان از این مسئله اجتناب کند که کوچکترین باری را در بحران مهاجران به دوش بکشد. وی همچنین به عدم همبستگی در این راستا در اتحادیه اروپا انتقاد وارد کرد.

وی به صورت غیر مستقیم به کشورهای لهستان، مجارستان و چک انتقاد وارد کرد. این کشورها در دوران بحران پناهندگان شدیدا از این مسئله اجتناب می کنند که مکانیسم تقسیم پناهندگان در این اتحادیه اجرایی شود.

سازمان های حقوق بشری و اپوزیسیون یونان انتقاد شدیدی به تشدید قوانین پناهندگان در یونان وارد کرده اند.

با وجود توافق پناهندگان مهاجران بین اتحادیه اروپا و ترکیه همچنان هر هفته صدها نفر از ترکیه به جزایر اژه یونان می روند. بر اساس توافق انجام شده بین ترکیه و اتحادیه اروپا پناهندگانی که درخواست پناهندگی آن ها رد می شود باید به ترکیه باز گردانده شوند. اما درخواست های پناهندگی در جزایر یونان به دلیل کمبود پرسنل به کندی پیش می رود.

همچنین کمیسیون اروپایی هم درباره تعداد فزاینده پناهندگان و مهاجران در جزایر یونان ابراز نگرانی کرده است.

یونان بر اساس توافق دوبلین اتحادیه اروپا از جمله کشورهایی است که به شدت تحت تاثیر هجوم پناهندگان قرار گرفته است.

معاهده دوبلین پیش بینی می کند که پناهندگان باید در کشوری درخواست پناهندگی کنند که اولین بار به آن وارد شده اند.

اتحادیه اروپا سال‌هاست که درباره نحوه تقسیم پناهندگان نجات‌یافته از دریای مدیترانه اختلاف نظر دارد. علت اصلی آن این است که به‌دلیل مقاومت کشورهایی مانند لهستان و مجارستان تا به حال هیچ سیستمی برای تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا شکل نگرفته است.