درخواست اپوزیسیون بولیوی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید

کارلوس مسا، رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی که نزدیکترین رقیب اوو مورالس، رئیس‌جمهوری کنونی در شمارش آرای رسمی انتخابات بود، تاکید دارد: بهترین راهکار این بحران برگزاری یک انتخابات جدید است.

اخبار بین‌الملل- خیابان‌های بولیوی اول هفته آرامی را پشت سر گذاشت و برخی از معترضان تجمع‌های مسالمت‌آمیز برگزار کردند. با این حال لحن دولت مورالس و رهبری اپوزیسیون تندتر شده است. مسا ۶۶ ساله که از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ رهبری بولیوی را بر عهده داشت، گفت حامیانش با برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز در خیابان‌ها باقی می‌مانند، تا زمانی که راهکاری برای این بحران به دست آید. اپوزیسیون بولیوی پیشتر خواستار استعفای مورالس شده بود.

حامیان مورالس و مسا پس از اعلام نتایج انتخابات درگیر شدند. دو تن در جریان ناآرامی چهارشنبه گذشته کشته شدند. سخنگوی دولت مورالس هنوز به درخواست مسا برای برگزاری انتخابات جدید واکنشی نداشته است.

مورالس ۶۰ ساله حدود ۱۴ سال است که ریاست جمهوری بولیوی را بر عهده دارد. او با ۱۰ درصد اختلاف رای که برای کسب پیروزی لازم است، انتخابات را برد و دیگر انتخابات به دور دوم نکشید. جنجال‌ها از آنجایی آغاز شد که شمارش آرایی که نشان می‌داد انتخابات به دور دوم می‌رود، برای یک روز کامل متوقف شد و بعد از آن نتایج شمارش آرا پیروزی مورالس را نشان می‌داد.