طرح آمریکا برای تجزیه عراق از طریق سرنگونی دولت فعلی

«حنین القدو» نماینده ائتلاف «البناء» در پارلمان عراق درباره طرح‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه عراق هشدار داد.

اخبار بین‌الملل- القدو به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «واشنگتن با رهبران بلندپایه اهل تسنن در حال برنامه‌ریزی است تا مسئله [تشکیل] منطقه و تقسیم این کشور به مناطق سُنی، کُردی و شیعه را اجرایی کند».

وی تصریح کرد که در طرح آمریکا، منطقه سُنی‌نشین، شامل استان‌های الانبار و صلاح‌الدین و بخشی از نینوی و دیاله خواهد بود.

این نماینده عراقی گفت که «نیروهای کُرد نیز حامی تلاش رهبران سُنی برای ایجاد یک منطقه سُنی هستند تا با جدا شدن از عراق، دستاوری به دست آورند».

القدو بر این باور است که آمریکا صراحتا حامی تقسیم عراق به مناطق فرقه‌ای است و از طریق سرنگون کردن دولت عبدالمهدی، تلاش می‌کند که یک منطقه متعلق به اهل تسنن ایجاد کند.

ائتلاف الفتح عراق نیز روز گذشته خبر داد که آمریکا و رژیم صهیونیستی بار دیگر تلاش می‌کنند که بتوانند رفراندومی برای تشکیل یک کشور کُرد برگزار کنند و بدین ترتیب، چند استان شمالی عراق، از این کشور جدا شود.

مردم عراق دور دوم اعتراضات خود را از روز جمعه 25 اکتبر آغاز کردند. عمده اعتراض مردم عراق، بهبود وضعیت معیشتی و مبارزه با فساد و اصلاح ساختار اداری بود.

به محض آغاز این اعتراضات، بسیاری از کارشناسان تأکید کردند که آمریکا، عربستان و امارات سه کشوری هستند که از چند ماه پیش در حال تدارک این تظاهرات هستند.

کارشناسان بر این باورند که آمریکا و امارات، وظیفه برنامه‌ریزی این تظاهرات را بر عهده دارند و عربستان سعودی نیز مطابق معمول، عهده‌دار تأمین مالی این طرح است.

این کشورها از اعتراضات قانونی مردم عراق سوء استفاده می‌کنند و برخی از احزاب سیاسی نیز مانند آمریکا و امارات و عربستان، قصد موج‌سواری بر این اعتراضات را دارند.