15 زخمی درحمله تروریستی به شهر «سرینگر» کشمیر

در پی انفجار یک نارنجک در شهر «سرینگر» که مرکز تابستانی ایالت «جامو و کشمیر» به حساب می آید، دستکم 15 نفر زخمی شدند.

اخبار بین‌الملل- خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی گزارش کرد که دستکم 15نفر در حمله نارنجکی امروز (دوشنبه) در شهر سرینگر زخمی که 9 نفر از آنها به بیمارستان منتقل شدند و حال دو نفر از آنها وخیم اعلام شده است.

اخبار بین‌الملل- منابع محلی گزارش کردند که انفجار فوق در ساعت 13:20 امروز به وقت محلی در خیابانی در مرکز شهر سرینگر به وقوع پیوست و به دنبال آن نیروهای امنیتی محدوده حادثه را مسدود کردند.

پایگاه خبری «ای ان ای» نیز در این خصوص گزارش کرد که انفجار نارنجک در بازاری در جاده «مولانا آزاد» در سرینگر به وقوع پیوست که 15 نفر در نتیجه آن زخمی شدند.

مقامات محلی می‌گویند که این دومین حمله تروریستی در این شهر ایالت «جامو و کشمیر» در 15 روز اخیر به حساب می آید و روز گذشته رسانه‌های محلی گزارش کردند که  پس از افزایش کشتارها توسط شبه‌نظامیان در کشمیر، بیش از 100 کارگر مهاجر از این منطقه منتقل خواهند شد.(+)

اوایل ماه آگوست (اواسط مردادماه)، دولت هند، در اقدامی که با اعتراض گسترده در منطقه کشمیر روبرو شد، وضعیت خودمختاری این منطقه یا همان ماده ۳۷۰ قانون اساسی را لغو و اعلام کرد که به زودی استان جامو و کشمیر را به دو منطقه تحت کنترل مستقیم دولت فدرال تقسیم می‌کند.

طبق ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، جامو و کشمیر، قانون اساسی و قوانین عرفی جداگانه‌ای دارد که شامل مسائلی همچون شهروندی، دارایی و مالکیت زمین می‌شد و هم‌اکنون با لغو این ماده، این منطقه همچون مناطق دیگر هند است و دیگر شهروندان هند می‌توانند زمین و ملک در این استان خریداری کنند و هرکسی نیز امکان رأی دادن در این منطقه را دارد.

از آن زمان، کشمیر در وضعیت امنیتی به سر می‌برد و چندین هزار نظامی هندی با حضور در این منطقه با هرگونه اعتراضی برخورد می‌کنند. تلفن‌های همراه و اینترنت هم برای چند هفته در این منطقه قطع بود و شهروندان برای تردد در کشمیر باید از ایست و بازرسی‌های متعدد عبور می‌کردند.

از طرفی، دولت هند علیرغم اعتراضات گسترده ساکنان کشمیر هند، روز پنجشنبه رسماً «جامو و کشمیر» را به ۲ منطقه «جامو و کشمیر» و «لداخ» تقسیم کرد که مستقیماً تحت کنترل دولت مرکزی «دهلی‌نو» قرار می‌گیرند.