طرح سه ماده‌‌ای افسر صهیونیست برای آتش‌بس بلندمدت با نوار غزه

در پی تنش‌های اخیر در نوار غزه ژنرال بازنشسته «آمنون رشف» رئیس جنبش موسوم به «افسران برای امنیت اسرائیل» طرحی ارائه داد.

اخبار بین‌الملل- جنبش مذکور شامل بیش از ۱۰۰ افسر بازنشسته و عالی‌رتبه صهیونیست است که خواهان حصول راه‌حل سیاسی با فلسطینی‌ها هستند.

رشف  که در جنگ ۱۹۷۳ میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی فرمانده تیپ چهاردهم این رژیم و در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ فرمانده تیپ زرهی بوده، در یادداشتی در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» پیشنهادی برای جلوگیری از تنش دوباره با نوار غزه مطرح کرد.

بر اساس این گزارش طرح مذکور شامل سه مورد است: آتش‌بس و تثبیت آن، بازسازی و توسعه نوار غزه و بازگرداندن حاکمیت تشکیلات خودگردان به نوار غزه.

رشف در ادامه نوشت، پیوند این سه مؤلفه یک پیش‌شرط لازم است، بدون بازسازی غزه، آتش‌بس باثباتی وجود نخواهد داشت، بدون تثبیت آتش‌بس، کشورهای کمک‌کننده سرمایه‌های خود را به غزه نخواهند آورد و بدون بازگشت تشکیلات خودگردان، کشورهای کمک‌کننده، داوطلب حمایت از حماس در آنجا نخواهند بود.

وی تصریح کرد، سه چالش در برابر اجرای این طرح وجود دارد؛ اول اینکه دولت فعلی اسرائیل تسهیل بازگشت تشکیلات خودگردان را رد کند، دوم اینکه خود تشکیلات خودگردان با بازگشت به نوار غزه مخالفت کند و سوم اینکه «حماس از خودش بپرسد: چرا باید از حاکمیت نوار غزه کنار برود؟».

رشف در پایان گفت، اگر این ابتکار اجرایی شود نوار غزه شاهد آرامش امنیتی بلندمدت خواهد بود و اگر شکست بخود، وضعیت امنیتی بدتر از امروز نخواهد شد.

هفته جاری نوار غزه شاهد تبادل آتش میان گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی بود. مقاومت در پاسخ به تجاوزهای صهیونیستی چندین راکت به سمت فلسطین اشغالی شلیک کرد و رژیم صهیونیستی نیز چند منطقه در نوار غزه را بمباران کرد.

در همین ارتباط، «یووال اشتاینیز»وزیر انرژی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه احتمالا این رژیم علیه غزه عملیات نظامی آغاز می‌کند، گفت ممکن است این عملیات به ورود زمینی نظامیان اسرائیلی به این باریکه منتهی شود.