امیدوارم انتخابات انگلیس تنها حول محور برگزیت نچرخد

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اروپایی که به زودی باید این سمت خود را به "اورزولافون در لاین" آلمانی واگذار کند در گفتگو با "آ ار دی" آلمان به مسئله برگزیت پرداخته و ابراز امیدواری کرد که انتخابات مجدد در انگلیس تنها حول محور برگزیت نچرخد. وی در این باره گفت که این کشور مسائل دیگری هم دارد و برگزیت می تواند این مسئله را پنهان کند.

اخبار بین‌الملل- یونکر این مسئله را که آیا برگزاری انتخابات مجدد در 12 دسامبر در انگلیس می تواند به یک تصمیم گیری درباره برگزیت منجر شود را هنوز قابل ارزیابی ندانسته و تنها گفت که من خواهان این هستم که این مبارزات انتخاباتی دوباره به مبارزاتی درباره برگزیت تبدیل نشود. به گفته وی انگلیس همچنین مسائل دیگری غیر از برگزیت دارد که این مسائل از طریق برگزیت بزرگتر شده‌اند؛ تلاش می شود که روی این مسائل سرپوش گذاشته شود اما آن ها بزرگتر شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این انتخابات مسیر آینده برگزیت را تعیین می کند در این باره هشدار داد که فریب تبلیغات انگلیسی جانسون را بخوریم و گفت: این یک همه پرسی درباره برگزیت نیست و تا حدودی شاید اما کاملا نه.

یونکر در بخش دیگری از این مصاحبه از توافق برگزیت حمایت کرده و آن را توافقی از هر نظر مناسب دانست.

وی البته نخواست یک توصیه انتخاباتی به محافظه کاران ارائه دهد و تاکید کرد که من اغلب هرگز در تصمیمات انتخابات کنندگان در کشورهای مختلف اروپایی دخالت نمی کنم.

البته یونکر در این باره ابراز پشیمانی کرد که در همه پرسی برگزیت سال 2016 دخالت نکرد و گفت: من باید در این همه پرسی دخالت می کردم چرا که دروغ های زیادی گفته شد که کسی آن ها را نقض نکرد. اما من به نخست وزیر وقت انگلیس وعده داده بودم که در این باره اظهار نظری نکنم. اما این خطا بود چرا که در آن موقع مسئله اروپا  و نه تنها انگلیس مطرح بود.

یونکر در گفتگوی دیگری با بی بی سی بر این مسئله تاکید کرد که انگلیس واقعا در 31 ژانویه 2020 ( 11 بهمن ماه) از اتحادیه اروپا خارج شود.

وی البته امید جانسون برای اینکه در مدت زمان کوتاهی بتوان یک توافق تجاری بین لندن و  بروکسل را مورد مذاکره قرار داد رد کرده و گفت: این امور زمان می برد، توافق با کانادا به تنهایی هفت سال زمان برد.

بریتانیا قصد دارد برای نخستین بار در یک قرن گذشته، انتخابات زودهنگام خود را در ماه دسامبر برگزار کند. این انتخابات پس از آن قرار است برگزار شود که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس موفق به جلب حمایت نمایندگان پارلمان با هدف شکستن بن بست برگزیت شده است.