پایان سومین گشت‌زنی مشترک نیروهای ترکیه و روسیه در شمال سوریه

سومین مرحله گشت‌زنی مشترک نیروهای زمینی ترکیه و روسیه در چارچوب توافق سوچی در راستای ایجاد منطقه امن در شرق عین العرب (کوبانی)‌و غرب تل ابیض سوریه به اتمام رسید.

اخبار بین‌الملل- این مرحله از گشت‌زنی مشترک نیروهای ترکیه و روسیه با همراهی پهپادها همراه بود و میان قامیشلی و دریک صورت گرفته است.

کاروان نیروهای مسلح ترکیه شامل 4 خودروی زرهی از پایگاه ارتش در شهرستان ایدیل استان شرناق با عبور از مرز به نیروهای روسیه ملحق شده بودند.

شمار زیادی از رسانه های داخلی و خارجی در نقطه صفر مرزی این گشت‌زنی را پوشش دادند.

نخستین دور گشت‌زنی هماهنگ و مستقل نیروهای مسلح ترکیه و روسیه اول نوامبر و دومین مرحله آن پنجم نوامبر در منطقه میان شرق راس العین و غرب قامشلی انجام شده بود.

ترکیه ۱۷ مهر ماه برای عقب راندن نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) از مناطق مرزی الرقه و الحسکه ، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد.

حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد و آنکارا به شبه نظامیان کُرد سوریه پنج روز مهلت داد که تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

به دنبال این آتش بس پنج روزه در شمال سوریه و امضای تفاهمنامه میان روسیه و ترکیه در سوچی برای توقف عملیات نظامی ترکیه، نیروهای «قسد» شروع به عقب نشینی از محدوده اعلام شده کردند.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه در سوچی به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن است.

طبق توافق روسای جمهوری روسیه و ترکیه مقرر شد تا دو کشور گشت‌زنی مشترک در این منطقه داشته باشند.

این گشت‌زنی مشترک ۱۰ کیلومتر از شرق و غرب منطقه موسوم به «منطقه امن» را پوشش می‌دهد.