تهدید تروریستی 1455مدرسه را در بورکینافاسو تعطیل کرد

"استانیلاس اوآرو" وزیر آموزش ملی، میراث و توسعه زبانهای ملی بورکینافاسو با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میلادی (9 ماه اخیر) یکهزار و 455 مدرسه در این کشور بر اثر تهدیدات تروریستی تعطیل شد، در حالی این رقم در سال 2017 فقط 10 مدرسه بود.

اخبار بین‌الملل- وی این مراکز آموزشی شامل مدارس ابتدایی تا پایان متوسطه خواند گفت که البته از این تعداد 62 مدرسه هنوز به نوعی در ارودگاه آوارگان قربانی تهدیدات تروریستی به صورت غیر رسمی و موقت برقرار است تا کودکان و نوجوانان بیش از این از درس و تحصیل محروم نمانند.

براساس این بیانیه، نخستین تهدیدات تروریستی در این کشور از سال 2017 در استان "سوئوم" اتفاق افتاده بود، اما با گسترش این تهدیدات امروزه 202 هزار و 595 دانش آموز فقط در استان های "موهوم بوکل"، منطق مرکزی، شرقی و شمالی و مناطق ساحل از درس و تحصیل محرم شده اند.

این در حالی است که شش هزار و 276 آموزگار این مدارس به تعطیلی کشانده شده نیز مجبور شدند از کار آموزش دست کشیده و به کنج خانه ها بخزند تا جان خود را از خطر تهدیدات تروریستی در امان بدارند.

چهارشنبه گذشته گروهی از افراد مسلح منتسب به گروه‌های تروریستی وابسته به داعش و القاعده که برای تجارت اسلحه وارد بورکینافاسو شده‌ بودند، به معدنی در شمال این کشور حمله کرده و 37 تن دیگر از شهروندان را کشتند.

10 روز قبل بود که گروهی دیگر از این ترورویست ها با حمله به روستایی در شمال این کشور آفریقایی، دست کم 16 تن را به کام مرگ برده بودند.

از زمان ورود این گروه های تروریستی در سال 2015 به بورکینافاسو، تنش‌های قومی و مذهبی به ویژه در جنوب این کشور افزایش یافته است.

در پی این تنش‌ها، حمله گروه‌های مسلح افراطگرا و درگیری میان دامداران و کشاورزان در این کشور آفریقایی که جزو بخش‌های آرام منطقه ساحل بود، باعث کشته شدن صدها شهروند و نظامی شده است و در این میان کودکان و نوجوانان به عنوان آسیب پذیرترین قشر جامعه بیشترین صدمات را از فعالیت آنها تحمل می کنند.