وزیر دفاع آلمان: ناتو همچنان سنگ بنایی محکم است

آنگرت کرامپ کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان در کنفرانسی در برلین در دفاع از ناتو اظهارات امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه را مبنی بر این که این اتحاد دچار "مرگ مغزی" شده، به چالش کشید.

اخبار بین‌الملل- این مقام آلمانی در مراسمی سالانه با عنوان "گفتمان ناتو" گفت: ناتو همچنان یک سنگ بنای محکم است.

وی افزود، همچنین مهم است که برای مردم آلمان توضیح داده شود چرا این کشور نیازمند بر عهده گرفتن نقشی فعال‌تر در مساله امنیت بین‌المللی است.

وی تاکید کرد که گفتگو درباره مسائل امنیتی محبوبیت بیشتری را برای هیچ کس به همراه نخواهد داشت و جامعه آلمان نیازمند بازه‌ای زمانی برای درک اهمیت و لزوم افزایش نفوذ نظامی است.

وولفگانگ ایشینگر، رییس کنفرانس امنیتی مونیخ که پیشتر سفارت آلمان در آمریکا و معاونت وزیر امور خارجه این کشور را بر عهده داشته نیز اظهارات ماکرون را در این کنفرانس زیر سوال برد.

او در این باره گفت: شرکای آمریکایی ما حضور خود را در اروپا افزایش داده‌اند. آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای انجام مانوری بزرگ در سال آینده میلادی هستند که از مانورهای پیشین گسترده‌تر است. پس نمی‌توان گفت ناتو مرگ مغزی شده است.

ایشینگر اما از موضع ماکرون درباره مساله رهبری ناتو حمایت کرد و گفت: اگر من کسی بودم که در کاخ الیزه نشسته، نگران آن دسته از شرکای ناتو بودم که اقداماتشان را با دیگران هماهنگ نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد ایشینگر در این بیانات به آمریکا و ترکیه اشاره داشته است که اولی بدون هماهنگی با شرکایی از جمله انگلیس و فرانسه، نیروهای خود را از سوریه خارج کرد و دومی فورا ارتش خود را راهی شمال سوریه کرد.

وزیر دفاع آلمان همچنین در خصوص درخواست‌های متعددی که برای افزایش تعهدات در چارچوب ناتو در زمینه بودجه و ظرفیت‌های نظامی مطرح شده، در توییتر نوشت: اتحاد یک خیابان یک طرفه نیست.

 کرامپ کارن‌باوئر در این توییت نوشت: ما طی چندین دهه از متحدانی که خود را مسئول امنیت ما دانسته‌اند، سود برده‌ایم. من می‌خواهم  شکاف‌های به وجود آمده میان ادعاها و عملکرد واقعی‌مان را در سیاست امنیتی از بین ببرم.

او در سخنرانی خود در کنفرانس گفتمان ناتو اظها کرد، آلمان باید تا سال ۲۰۳۱، ۱۰ درصد از کل ظرفیت‌های نظامی در اختیار ناتو را فراهم کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که آلمان تا این سال تعهد تخصیص دو درصد از بودجه نظامی خود به ناتو را برآورده کند.