مذاکرات «ثمربخش» ترکیه و سازمان ملل درباره بازگشت آوارگان سوری

یک مقام ترکیه‌ای اعلام کرد، آنکارا روز دوشنبه مذاکراتی «ثمربخش» با مقامات آژانس پناهندگان سازمان ملل، درباره بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری، داشت.

اخبار بین‌الملل-خبرگزاری «آناتولی» به نقل از «یاووز سلیم» معاون وزیر امور خارجه ترکیه نوشت: «این وضعیت به هیچ وجه پایدار نیست. بنابراین ما امروز به عنوان دو هیأت و دو تیم، دیدار کردیم و در طول یک مذاکره طولانی و ثمربخش به بررسی این مشکلات پرداختیم».

همچنین وی از میزبانی ترکیه برای دومین نشست میان این دو تیم مذاکره‌کننده، خبر داد.

سلیم در خصوص برگزاری «مجمع جهانی پناهندگان» در ۱۷-۱۸ دسامبر (۲۶-۲۷ آذر) در ژنو، گفت، ترکیه این رویداد را به عنوان اقدام مهمی برای جلوگیری از تاخیر در برنامه‌های بازگشت داوطلبانه سوری‌ها در نظر دارد.

وی اظهار داشت: «تحمیل بار مسئولیت پناهندگان تنها بر روی چند کشور، وضعیت قابل قبولی نیست.»

طبق آخرین آمار سازمان ملل، ترکیه ۶۳.۴ درصد از آوارگان سوریه یعنی در حدود چهار میلیون نفر را در خود جای داده است.

به نوشته بی بی سی، این تعداد پناهنده سوری تأثیرات اجتماعی و سیاسی بالایی بر جامعه ترکیه گذاشته است. ۴.۲ درصد از ساکنان ترکیه را اکنون آوارگان سوری تشکیل می‌دهند و ۱.۲ میلیون نفر از آن‌ها به شکل غیر رسمی در ترکیه مشغول به کار هستند که شکایت مردم این کشور را موجب شده‌اند.

از طرفی آنکارا و اتحادیه اروپا در ۱۸ مارس ۲۰۱۶ (۲۸ اسفند ۱۳۹۴) به توافقی دست یافتند که طبق آن آنکارا در ازای دریافت کمک‌های مالی از اتحادیه اروپا،‌ از آوارگان سوری میزبانی کرده و مانع حرکت آنها به سمت اروپا شود.

چندی پیش نیز کمیسیون اروپا بودجه ۶۶۳ میلیون یورویی را برای حمایت از پناهندگانی که در ترکیه زندگی می‌کنند، اختصاص داد.