سامانه روسی که حیثیت آمریکا را بر باد می‌دهد

درحالی‌که برخی منابع مطلع از آزمایش سامانه دفاع موشکی «اس-500» ساخت روسیه در «سوریه» خبر می‌دهند، یک مقام ارشد وزارت دفاع روسیه گفت که این سامانه دفاع موشکی در آستانه ورود به خط تولید قرار دارد.

 اخبار بین الملل- به نوشته روزنامه «نشنال اینترست» یک مقام صنایع دفاع روسیه ماه گذشته به روزنامه «ایزوستیا» گفت که اس-500 در سوریه مورد آزمایش قرار گرفت.«یوری بوریسوف» معاون وزارت دفاع روسیه نیز در این زمینه اظهار داشت که سامانه اس-500 در آستانه ورود به خط تولید قرار دارد.

 مقام‌های بلند پایه ارتش و دفاع روسیه نیز با تایید این خبر می‌گویند که مجموعه تکمیل شده اس-500 بر اساس جدول زمان بندی شده تا سال2027 آماده تحویل است. این در حالی است که اولین سری این مجموعه سال 2020 وارد خدمت ارتش روسیه می‌شود.

در گزارش‌های قبلی آمده بود که روسیه این سامانه بسیار قدرتمند را در سوریه آزمایش کرده، اما وزارت دفاع روسیه دوم اکتبر (آبان) اعلام کرد که نیازی به انجام این کار نبوده است.

 این سامانه از حیث سرعت و قدرت از اس-400 برتر است و گفته می‌شود برد عملیاتی آن 600 کیلومتر بوده و بین سه تا چهار ثانیه سریع‌تر از سامانه اس-400 عمل می‌کند. موشک‌های اس-500 قادرند موشک‌های کروز و  قاره پیما با سرعتی فراتر از پنج ماخ را رهگیری کنند.

شرکت «آلماز آنتی»، سازنده این سامانه مدعی است که اس-500 می‌تواند ماهواره‌های پایین‌تر از مدار زمین را هدف گیرد.«پاول سوزینوف» مدیر شرکت آلماز آنتی گفته است که اس-500 ضربه‌ای به حیثیت نظامی آمریکا وارد می‌کند و تمامی سلاح‌های هجومی آمریکا را از کار انداخته و از تمام لایه‌های ضد هوایی و دفاع موشکی آمریکا رد می‌شود.

به نوشته نشنال اینترست، با وجود تولید اس-500، ارتش روسیه کماکان از اس-300 و اس-400 استفاده می‌کند و اس-500 نیز به عنوان یک سامانه مختلف برای مقابله با خطرناک‌ترین تهدید‌های راهبردی طراحی شده است.

این در حالی است که یک نماینده ارشد پارلمان روسیه چندی قبل از استقرار موشک‌های  قدرتمند «اسکندر» با قابلیت حمل کلاهک اتمی در منطقه «کالینینگراد» دژ دفاع موشکی روسیه خبر داد.

کالینینگراد، بخشی جدا از خاک اصلی روسیه است که در میان لهستان و لیتوانی در ساحل دریای بالتیک قرار دارد. در این منطقه که 300 کیلومتر با خاک روسیه فاصله دارد، ناوگان موشکی بالتیک روسیه مستقر است.