روسیه با لیتوانی و نروژ، جاسوس مبادله کرد

این تبادل جاسوس به سبک دوران جنگ سرد پرونده‌های جاسوسی مهم را فیصله می‌دهد. "فرود برگ" گارد مرزی بازنشسته نروژی سال ۲۰۱۷ در مسکو دستگیر و به جمع‌آوری اطلاعات از جانب نروژ محکوم شد. وی به جرمش اعتراف نکرد.

اخبار بین‌الملل-ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ در یک نشست خبری گفت، از طریق تلفن با فرود برگ صحبت کرده است و وی به زودی به خانه برمی‌گردد. نخست‌وزیر نروژ گفت: ما از اینکه فرود برگ به زودی به کشور بر می‌گردد، خوشحالیم.

وکیل این شهروند نروژی نیز گفت، موکلش در حال انجام آزمایشات پزشکی است و پیش از بازگشت احتیاج به اندکی آرامش دارد. هنوز مشخص نیست که چه زمانی وی می‌تواند از لیتوانی به نروژ برگردد؛ لیتوانی در روند تبادل این جاسوس‌ها که اواسط جمعه در پست مرزی لیتوانی با روسیه صورت گرفت، کمک کرد.

سولبرگ در ادامه این نشست خبری گفت: اقدامات رئیس‌جمهوری لیتوانی و پارلمان این کشور نشان‌دهنده یک روحیه از یک متحد بزرگ و دوستی راستین است و ما قدردان آن هستیم. دولت نروژ قولی نداده است که بابت این تبادل پاداشی به لیتوانی پرداخت کند.

هم نروژ و هم لیتوانی اعضای ناتو هستند و سربازان نروژی در رزمایش‌های دوره‌ای ناتو در این کشور شرکت دارند و نگران اقدامات خصمانه روسیه هستند. دولت مسکو نیز گفته است تمایلی برای حمله به بالتیک یا لهستان ندارد و ناتو را به بی‌ثباتی اروپا با استقرار نیروهایش نزدیک مرزهای روسیه متهم کرده است.

همچنین یکی از دو روس آزاد شده "نیکولای فیلیپچنکو" است که در ۲۰۱۷ در لیتوانی به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شد. رسانه‌های لیتوانی گزارش دادند، این فرد از مقام‌های ارشد سرویس امنیت فدرال روسیه بود و تلاش کرد تا محافظان شخصی ریاست جمهوری این کشور را برای دسترسی به دفتر ریاست جمهوری به خدمت بگیرد.

شهروند روس دیگر "سرگئی مویسجنکو" است که در ۲۰۱۷ به اتهام جاسوسی و حمل غیرقانونی سلاح به ۱۰ سال و نیم حبس محکوم شد. به گفته رسانه‌های لیتوانی، وی تلاش کرد تا اطلاعاتی را درباره نیروهای مسلح لیتوانی و هیات نظارت هوایی ناتو در این کشور به دست بیاورد.

روسیه دو لیتوانیایی به نام‌های "یوگنی ماتایتیس" و "آریستیداس تاموسایتیس" را که در ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی به ترتیب به ۱۳ و ۱۲ سال حبس محکوم شده بودند، آزاد کرد. ماتایتیس که شهروند روسیه نیز است، در حالی که در نیروهای مسلح روسیه خدمت می‌کرد، اطلاعات محرمانه نظامی را جمع‌آوری کرده بود. مقام‌های لیتوانی اعلام کردند، هر دو شهروند این کشور جمعه آزاد شده و به خانواده‌هایشان ملحق شدند.