سربازان چینی به کمک پاکسازی خیابان‌های هنگ‌کنگ آمدند

سربازان ارتش ملی جمهوری خلق چین (PLA) روز شنبه (امروز) پس از تظاهرات ضد دولتی، با حضور در خیابان‌های هنگ‌کنگ، به ساکنان این مناطق در پاکسازی زباله‌ها و موانع‌ موجود، کمک کردند.

اخبار بین‌الملل-به نوشته خبرگزاری «رویترز»،  هنگ‌کنگ از پنج ماه گذشته درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. طبق این قانون هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد. اگرچه این قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است.

معترضان با استفاده از نرده‌های فلزی، موانعی را در خیابان‌های شهر برای خود به وجود آوردند و این اعتراضات را به خشونت کشیدند و به سمت نیروهای امنیتی بمب‌های بنزینی پرتاب کردند.

پلیس سپس با استفاده از بلندگوهایی خواستار متفرق شدن معترضان شد و هشدار داد که به دلیل برگزاری اعتراضات غیرقانونی تحت پیگیرد قرار خواهد گرفت و بعد پرچم سیاه را که هشدار استفاده از گاز اشک‌آور است، بالا آورد.

در همین زمینه «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین روز پنج‌شنبه در اظهار نظری کم‌سابقه، مستقیما به ادامه تنش‌ها در هنگ‌کنگ اشاره کرد و گفت اعتراضات در این منطقه اصل «یک کشور، دو سیستم» را در معرض تهدید قرار داده است.

پکن معتقد است که واشنگتن در دامن زدن به آشوب‌های هنگ‌کنگ نقش داشته است.

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.