رئیس‌جمهور جدید سریلانکا سوگند یاد کرد

«گوتابایا راجاپاکسا» وزیر دفاع پیشین و برادر رئیس‌جمهور سابق سریلانکا که با کسب 52 درصد از آراء انتخاباتی، موفق به شکست رقیب خود شد، امروز (دوشنبه) بعنوان رئیس‌جمهور جدید سریلانکا سوگند یاد کرد.

اخبار بین الملل - بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید سریلانکا با نظارت «جایانتا جایاسوریا» وزیر دادگستری سریلانکا در مقابل معبد تاریخی بودائیان در «آنورادهاپورا» واقع در 180 کیلومتری از شمال شرقی پایتخت سریلانکا برگزار شد.

راجاپاکسا، نامزد حزب «پودوجانا» (حزب مردم)، موفق شد با اختلاف چشمگیر 1.3 میلیون رأی بیشتر، در انتخابات ریاست‌جمهوری سریلانکا پیروز شود.

نتایج انتخابات سریلانکا حاکی از آن است که راجاپاکسا موفق شد 52 درصد از آراء انتخاباتی را به خود تخصیص دهد و این در حالی است که «ساجیت پریماداسا» رقیب اصلی وی از حزب حاکم «اتحاد ملی»، 42 درصد از مجموع آراء را به خود اختصاص داد.

راجاپاکسا، برادر کوچکتر «ماهیندا راجاپاکسا» است که در بین سالهای 2005 تا 2015 بعنوان رئیس‌جمهور سریلانکا فعالیت می‌کرد.

راجاپاکسا در دوران ریاست‌جمهوری برادرش بعنوان وزیر دفاع سریلانکا فعالیت داشت و مسئولیت هدایت عملیات نظامی علیه شورشیان «ببرهای تامیل» را برعهده داشت که در نهایت در سال 2009، منجر به شکست آنها شد.

«رانیل ویکرمسینگه» نخست وزیر سریلانکا از حزب حاکم اتحاد ملی امروز قرار است با اعضای ارشد این حزب در خصوص واگذاری نخست‌وزیری سریلانکا به حزب راجاپاکسا و درخواست برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، گفت‌وگو کند.

انتخابات پارلمانی سریلانکا می‌بایست اواسط سال 2020 برگزار شود اما اگر دو حزب اصلی موافقت کنند، پارلمان سریلانکا با 225 کرسی می‌تواند به منظور برگزاری انتخابات زودهنگام منحل شود.

هفت وزیر سریلانکا از جمله وزیر دارایی با توجه به شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری، از سمت خود استعفا کرده‌اند.

در حالیکه حامیان راجاپاکسا پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را در سراسر سریلانکا جشن گرفته‌اند، نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری از خشونت‌های پس از انتخابات، تدابیر امنیتی را تشدید بخشیده‌اند.