تأکید دوباره حیدر العبادی بر لزوم برکناری دولت عادل عبدالمهدی

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق در واکنش به توافق احزاب عراقی در جهت اصلاح امور، در صفحه توئیتر خود نوشت که این توافق را به شرط برکناری دولت «عادل عبدالمهدی» امضاء کرده است.

اخبار بین الملل- او نوشت: «در تاریخ ۱۸ نوامبر توافقی را به شرط تشکیل دولت جدید امضاء کردیم... و ما به استیضاح و برکناری دولت فعلی و تشکیل دولت جدید برای برگزاری انتخابات زودهنگام با یک قانون انتخابات منصف و کمیساریای عالی انتخابات بی طرف اصرار داریم.»

العبادی افزود: «ما حامی حقوق مردم و پاکی حکومت هستیم.»

شرط امروز حیدر العبادی برای امضای توافق شب گذشته در حالی است که در این توافق آمده اگر پس از گذشت ۴۵ روز دولت و پارلمان اصلاحات را انجام ندادند؛ آن موقع دست به استیضاح دولت خواهند زد.

احزاب و فراکسیون‌های سیاسی حاکم در عراق، شامگاه دیشب (دوشنبه ۱۹ نوامبر)، توافقی مبنی بر اجرای شماری از تصمیمات و اقدامات اصلاحی در پاسخ به اعتراضات و تظاهرات‌هایی که از اول اکتبر گذشته در عراق آغاز شده، امضاء کردند.

این گروه‌های سیاسی به دولت و پارلمان، ۴۵ روز فرصت دادند تا اصلاحات ذکر شده در این توافق را اجرا کنند. در صورت شکست دولت و پارلمان در این مسیر، رهبران سیاسی ملزم خواهند شد از طریق فراکسیو‌ن‌های خود در پارلمان، تصمیمات قانونی لازم و جایگزین را برای پاسخگویی به مطالبات مردمی اتخاذ کنند و پس گرفتن رای اعتماد از دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام از گزینه‌های این رهبران خواهد بود.

تظاهرات‌های مردمی عراق از اول اکتبر گذشته در اعتراض به نقصان خدمات‌رسانی، بیکاری و فساد آغاز و تا به امروز در بغداد و نزدیک ده استان مرکزی و جنوبی این کشور ادامه دارد و تاکنون بیش از ۳۰۰ کشته و هزاران زخمی به همراه داشته است.

این در حالی است که دیروز جزئیاتی از پیش‌نویس قانون انتخابات اصلاحی که دولت آن را به پارلمان تحویل داده،  منتشر شد و گروه‌های سیاسی امیدوارند که با اصلاح پروسه انتخابات، بسیاری از مشکلاتی که اعتراض مردم را به همراه داشته، رفع شود.