طرح جدید روسیه و چین برای شبه جزیره کره

ایگور مورگولف، معاون وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «به تازگی با همتایان چینی خودمان درباره یک نسخه به روز رسانی شده از این طرح توافق کرده‌ایم. این نسخه به روز شده از این طرح به اطلاع دیگر شرکا خواهد رسید. این برنامه هنوز طرح پیش‌نویس است، نه یک سند معتبر.»

اخبار بین الملل - معاون سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت، این طرح پیش‌نویس به دست معاون وزیر خارجه کره‌شمالی که اکنون در سفر رسمی به مسکو به سر می‌برد، رسیده است.

به گفته این مقام وزارت خارجه روسیه، مسکو و پکن پیشتر طرح اقدام خودشان را ارائه کرده بودند که شامل مفاد اقتصادی، سیاسی، نظامی و بشردوستانه می‌شود و هدفش برقراری ثبات در وضعیت این منطقه بوده است. او گفت: «ما این طرح را ارائه کردیم و واکنش شرکایمان را گرفتیم و براساس آن ما یک نسخه به روز شده ایجاد کردیم.»

برنامه هسته‌ای کره‌شمالی سال‌هاست که مایه نگرانی جامعه بین‌الملل شده است. به دنبال یک سری آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای در سال ۲۰۱۷، پیونگ‌یانگ اعلام کرد به نتیجه مورد نظر دست یافته و این کشور آماده مشارکت در روند خلع سلاح هسته‌ای است و این به معنای یک امحای کامل انواع تسلیحات هسته‌ای در این شبه جزیره در ازای دریافت تضمین‌های امنیتی از جانب شرکای غربی است.

ایالات متحده و کره‌شمالی از سال ۲۰۱۸ دو نشست داشته‌اند و در جریان آن‌ها روی پیگیری سیاست خلع سلاح هسته‌ای و عادی‌سازی روابط توافق کردند. با این حال، روند مذکور به بن‌بست رسیده است و واشنگتن خواستار گام‌های قاطع‌تر پیونگ‌یانگ شده و ایالات متحده را به ناکامی در واکنش به نیات دولت کیم جونگ اون متهم می‌کند.