استولتنبرگ به دیدار رئیس جمهوری فرانسه می‌رود

دبیر کل ناتو در حالی قرار است با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاریس دیدار کند که اخیراً رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که ناتو در حال "مرگ مغزی" است.

اخبار بین الملل - انتقاد تند رئیس جمهوری فرانسه باعث نگرانی‌ها و خشم کشورهای اروپایی و دولت آمریکا پیش از نشست اوایل دسامبر رهبران ناتو در لندن شده است.

دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه اعلام کرد: بهترین راه برای بررسی و از میان بردن اختلافات این است که بر سر میز مذاکره بنشینیم و به بررسی آنها بپردازیم و پیام‌ها و انگیزه‌های مربوط به این مساله را به طور کامل درک کنیم.

وی پیش از نشست وزرای دفاع ناتو که امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود، گفت: پیام من این است که ناتو در حال سازگاری است، یک ائتلاف سریع و مسئولیت پذیر است.

این اظهارنظر از سوی دبیرکل ناتو پس از آن مطرح شد که رئیس جمهوری فرانسه به مجله اکونومیست گفته بود "آنچه ما اکنون در حال تجربه آن هستیم یک مرگ مغزی برای ائتلاف ناتو است. شما شرکایی در سطح جهان دارید و هیچ همکاری در زمینه تصمیم‌گیری‌های استراتژیک بین آمریکا و متحدان ناتو وجود ندارد. از نظر سیاسی و استراتژیک ما نیاز به تشخیص این مشکل داریم."

اظهارنظرهای رئیس جمهوری فرانسه پس از آن مطرح شد که ایالات متحده نیروهای خود را به صورت ناگهانی از شمال شرق سوریه خارج کرد و به ترکیه اجازه داد تا حملات خود را علیه کردها در شمال شرق سوریه افزایش دهد.

در همین حال اظهار نظرهای ماکرون به شدت از سوی دیگر کشورهای عضو ناتو مورد انتقاد قرار گرفته است به طوری که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان قضاوت‌های شدید رئیس جمهوری فرانسه را مورد انتقاد قرار داد و محکوم کرد و بار دیگر گفت که آلمان به تعهداتش در ائتلاف ناتو ادامه می‌دهد.

کشورهای شرق اروپا عضو ناتو نیز نگرانی خود را نسبت به اظهارنظرهای رئیس جمهوری فرانسه ابراز داشته و گفتند که رویکرد ماکرون شبیه مسکو است.

اظهارنظرهای رئیس جمهوری فرانسه و همچنین خرید سیستم‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ ترکیه از روسیه قرار است در نشست امروز وزرای دفاع ناتو در بروکسل و همچنین جمع رهبران ناتو در سوم و چهارم دسامبر سال جاری میلادی مورد بحث قرار گیرد.

در همین حال دبیرکل ناتو بار دیگر به انتقاد از اظهارنظرهای رئیس جمهوری فرانسه درباره ائتلاف نظامی پرداخت و گفت: اتحادیه اروپا نمی‌تواند جایگزین ائتلاف نظامی شود چرا که ما به هر دو آنها احتیاج داریم. پس از بریگزیت اتحادیه اروپا نمی‌تواند از اروپا دفاع کند. باید یادآور شوم که بیش از ۸۰ درصد از هزینه‌های نظامی ناتو از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا حاصل می‌شود.

دبیرکل ناتو همچنین اعلام کرد، واشنگتن اروپا را ترک نمی‌کند، به ویژه آن که حضور نظامی گسترده خود را با افزایش نیروها، تجربیات و سرمایه‌گذاری در این زیرساخت نظامی افزایش می‌دهد.

در همین حال دبیرکل ناتو خواستار اتحاد در میان متحدان این ائتلاف نظامی در بحبوحه اختلاف‌نظرها شد و گفت: متحدان این ائتلاف نظامی باید اتحاد خود را تقویت کرده و حفظ کنند و این سازمان تنها ضامن امنیت آمریکا و اروپا محسوب می‌شود. این ائتلاف نظامی با وجود اختلاف نظرها در میان متحدان بر سر مسائلی چون تجارت شرایط اقلیمی، برنامه اتمی ایران و اوضاع در شمال شرق سوریه در ۷۰ سال گذشته قوی‌تر شده است.