چین بار دیگر دخالت آمریکا در هنگ کنگ را محکوم کرد

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین بار دیگر قاطعانه با دخالت آمریکا در امور هنگ کنگ از طریق تصویب «لایحه حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ» مخالفت کرد.

اخبار بین الملل- گنگ شوانگ روز چهارشنبه در نشست خبری در پکن افزود: این طرح با نادیده گرفتن واقعیات، آشکارا در امور داخلی چین دخالت دارد و به شدت با قوانین و اصول مناسبات بین المللی مغایر است.

او همچنین افزود: در پنج ماه گذشته، هنگ کنگ شاهد عملیات خشونت آمیز افراطی و جنایت کارانه بوده و این عملیات به شدت به امنیت جانی و مالی شهروندان این شهر آسیب رسانده، نظم را زیرپا گذاشته و صلح و شکوفایی هنگ کنگ را شدیدا تخریب کرده و اصل "یک کشور - دو نظام" را به طور جدی به چالش کشانده است.

شوانگ گفت: مسایلی که هنگ کنگ با آن روبرو است به اصطلاح موضوعات مربوط به "حقوق بشر یا دموکراسی" نیست بلکه توقف هرچه زودتر آشوب و آشفتگی و بازگشت نظم است.

این مقام چینی افزود: طرح کنگره آمریکا با نادیده گرفتن کامل واقعیات و رفاه اصلی شهروندان هنگ کنگی، با هدف پنهانی و سیاسی خود، عملیات خشونت آمیز آشوبگران در آتش سوزی، حمله به شهروندان بی گناه و محاصره دانشگاه‌ها را با "دستیابی به حقوق بشر و دموکراسی" آراسته است و هدف اصلی آن پشتیبانی از نیرو‌های افراطی، تخریب صلح و شکوفایی منطقه و مانع سازی در مسیر توسعه چین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت: رفتار بدخواهانه آمریکا نه تنها منافع چین، بلکه منافع خود این کشور در هنگ کنگ را هم به شدت به خطر انداخته است.