احتمال کاهش شمار نظامیان آمریکایی در کره جنوبی در ابهام

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا از اظهارنظر درباره احتمال کاهش نیرو‌های نظامی آمریکا مستقر در کره جنوبی خودداری کرد.

اخبار بین الملل- وزیر دفاع آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در مانیل، پایتخت فیلیپین از پاسخ دادن به این سوال که آیا آمریکا قصد دارد شمار نیرو‌های نظامی خود در کره جنوبی را پیش از انعقاد توافق نامه جدید درباره تقسیم هزینه‌ها کاهش دهد، خودداری کرد.

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این که اگر آمریکا و کره جنوبی تا پایان سال به توافق نرسند آیا ممکن است واشنگتن به کاهش شمار نیرو‌های خود در کره جنوبی اقدام کند، تاکید کرد من نمی‌توانم در حال حاضر در این باره گمانه زنی کنم یا پیشگویی کنم.

این سوال در حالی از وزیر دفاع آمریکا پرسیده شد که هیئت مذاکره کننده آمریکایی که درباره تقسیم هزینه‌های دفاعی با کره جنوبی مذاکره می‌کرد، به یکباره میز مذاکرات را ترک کرد و به مذاکرات پایان داد. آمریکا و کره جنوبی در خصوص تقسیم هزینه استقرار و فعالیت بیست و هشت هزار و پانصد سرباز آمریکایی مستقر در کره جنوبی مذاکره می‌کنند، اما پایان ناگهانی مذاکرات آمریکا و کره جنوبی نشان دهنده تداوم اختلافات عمیق میان دو کشور است.

آمریکا خواستار آن شده است که میزان مشارکت کره جنوبی در تامین هزینه‌های دفاعی که در حال حاضر هشتصد و هفتاد میلیون دلار است به پنج میلیارد دلار افزایش یابد، اما سئول با این خواسته واشنگتن مخالف است.

مارک اسپر خاطر نشان کرد: وزارت امور خارجه آمریکا اصلی‌ترین مسئول مذاکره با کره جنوبی درباره این پرونده است و من اطمینان دارم که افراد متبحری مذاکرات با کره جنوبی را پیگیری می‌کنند.

وزارت دفاع آمریکا بخش‌هایی از اظهارات مارک اسپر را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده است.

مارک اسپر با اشاره به سفر اخیر خود به کره جنوبی تاکید کرد:کره جنوبی کشور ثروتمندی است که می‌تواند و باید مشارکت بیشتری (در تامین هزینه‌های نظامی سربازان آمریکایی مستقر در کره جنوبی) داشته باشد.

اما در رابطه با مسئله کره شمالی، وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد آمریکا و متحدانش همواره آماده هستند تا با هرگونه اقدام تحریک آمیزی مقابله کنند.

آمریکا و کره جنوبی چند روز پیش اعلام کردند برگزاری رزمایش نظامی مشترک خود را که هدفش حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک در جهت خلع سلاح هسته‌ای رژیم پیونگ یانگ است، به زمان دیگری موکول می‌کنند.

مارک اسپر ادامه داد دغدغه ما این است که حالت آمادگی خود را در بالاترین سطح ممکن حفظ کنیم تا بتوانیم هرگونه اقدام نامناسب یا رفتار تحریک آمیز کره شمالی را خنثی کنیم، اما این تلاش‌ها راه به جایی نبرد، ما از همین امشب آماده جنگ هستیم.

وزیر دفاع آمریکا تعویق تمرینات نظامی مشترک آمریکا با کره جنوبی را اقدامی به نشانه حسن نیت دانست و کره شمالی را ترغیب کرد مذاکرات درباره خلع سلاح هسته‌ای خود را هر چه زودتر از سرگیرد.

اما رژیم کره شمالی تعویق رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی را به سخره گرفته و تاکید کرده است خواسته پیونگ یانگ پایان یافتن کامل همه رزمایش‌های مشترک کره جنوبی و آمریکا در منطقه است.