رهبر مخالفان ونزوئلا ناامید از حمایت‌های مردمی

رسانه های غربی روز شنبه گزارش دادند، خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا به دنبال رخدادهای اخیر در بولیوی که منجر به استعفای اوو مورالس از ریاست جمهوری این کشور شد، با بهره گیری از این وضعیت، از هوادارانش خواست در اعتراض های خیابانی گسترده علیه دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور حضور یابند تا فشارها به دولت کاراکاس برای کناره گیری از قدرت افزایش یابد. اما این فراخوان فقط مورد توجه شمار اندکی از مخالفان قرار گرفته بدین ترتیب شک و تردیدها نسبت به طرح گوایدو برای احیای اعتراض های گسترده در ونزوئلا افزایش یافته است.

اخبار بین الملل - استفانی سروو ۲۲ ساله یک رهبر دانشجویی در کاراکاس در این زمینه گفت:  ظرفیت مخالفان افول کرده و ما نسبت به این موضوع آگاه شده ایم. امیدواریم که همه شهروندان ونزوئلایی در کنار ما قرار بگیرند.

اعتراض اخیر چند صد دانشجو در کاراکاس بدون هیچ درگیری با نیروهای امنیتی پایان یافت و اعتراض  چند روز پیش معلمان و پرستاران نیز با حضور کم آنها برگزار شد.

گوایدو در حالی همچنان بر حضور در قدرت تلاش می کند که مخالفان به دلیل تداوم حضور مادورو در قدرت، نسبت به دستیابی به اهدافشان ناامید شده اند. براساس یک نظرسنجی جدید، محبوبیت رهبر مخالفان دولت ونزوئلا از ۵۶.۷ درصد در ماه مه به ۴۲.۱ درصد در ماه نوامبر کاهش یافت.

مشکلات اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است. همچنین بحران اقتصادی در این کشور باعث کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است. طی سال‌های گذشته دستکم نزدیک به چهار میلیون نفر از این کشور گریخته اند.

در ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی (دی ۱۳۹۷) خوان گوایدو رئیس مجمع ملی ونزوئلا با آغاز مجدد دولت نیکلاس مادورو، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، از آن زمان تاکنون بحران سیاسی به بحران اقتصادی افزوده شده است.