ترکیه از کشف هزاران محموله سلاح شبه‌نظامیان کُرد خبر داد

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه جمعه با اشاره به عملیات نظامی اخیر این کشور در شمال سوریه، گفت که مانع تشکیل گذرگاه و دولت تروریستی در جنوب مرزهای ترکیه شدند.

اخبار بین الملل - اردوغان طی سخنرانی در جمع هواداران خود در استان ازمیر، با تاکید بر اینکه ترکیه هرگز اجازه تشکیل گذرگاه‌های تروریستی در مرزهای خود را نمی‌دهد، توضیح داد: «آنها [شبه‌نظامیان کُرد] می‌خواستند دولتی تروریستی در شمال سوریه ایجاد کنند اما ما چنین فرصتی را به آنها ندادیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه مقادیر بسیار زیادی سلاح از شبه‌نظامیان کُرد در پایگاه‌های آنها در شمال سوریه به‌جا مانده است، اظهار داشت:‌ «ما 33 هزار محموله پر از سلاح که به تروریست‌های یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) اعطا شده بود،‌ کشف کردیم و اکنون ارتش [ترکیه] در حال جمع‌آوری آنهاست».

 ضمن اشاره به کشته شدن تعدادی از نیروهای مسلح ترکیه در جریان عملیات اخیر در شمال سوریه، گفت ارتش ترکیه تروریست‌ها را در هرکجایی از شمال سوریه باشند، تعقیب کرده و از پای درمی‌آورند.

آنکارا از تاریخ هفدهم مهر عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را به بهانه پاکسازی شمال شرق سوریه از یگان‌های مدافع خلق و ایجاد منطقه امنی به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه آغاز کرد. هشت روز پس از این عملیات (۲۵ مهر) آنکارا و واشنگتن توافق کردند که ترکیه به مدت ۱۲۰ ساعت عملیات خود را متوقف کند تا شبه‌نظامیان کُرد ی.پ.گ از منطقه امن خارج شوند. بعد از اردوغان به شهر سوچی رفته و با رئیس‌جمهور روسیه توافق کرد تا در ازای توقف عملیات نظامی در شمال سوریه، شبه‌نظامیان کُرد تا فاصله 32 کیلومتری از مرزهای ترکیه عقب‌نشینی کنند.

پیش از اظهارات دیروز اردوغان، «حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه  از پایان ایجاد منطقه موسوم به «منطقه امن» در شمال سوریه خبر داده و گفته بود:‌«منطقه‌ای به وسعت ۴۲۱۹ کیلومتر مربع به همراه ۶۰۰ روستا و شهرک، از جمله بزرگراه اِم-۴ و مناطق اطراف آن تحت کنترل درآمده است».