بازداشت «سعد الحریری عراق»؟

رسانه‌های عراقی اخباری از ربوده شدن «عزت الشابندر» سیاستمدار عراقی در امارات منتشر کردند.

اخبار بین‌الملل- شبکه المیادین لبنان نیز به نقل از یک منبع امنیتی در عراق گزارش داد که دولت امارات این سیاسی عراقی را به دستور مقامات ارشد امنیتی، از پنج روز پیش در فرودگاه دبی بازداشت کرده و مانع از بازگشت او شده است.

این خبر، ابتدا پس از انتشار دو پست توئیتری شابندر که ربوده شدنش را تکذیب می‌کرد، در هاله‌ای از ابهام رفت اما، علاوه بر رسانه‌های عراقی که همچنان بر ربوده شدن وی تاکید داشتند، «شیخ قیس خزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق عراق نیز در توییتی، ربایش این شخصیت سیاسی عراقی را تایید و آن را  با ربوده شدن «سعد الحریری»، نخست‌وزیر وقت لبنان در عربستان سعودی مقایسه کرد.

در ماجرای گروگان‌گیری سعد الحریری در عربستان که در نوامبر 2017 روی داد نیز ابتدا سعودی‌ها زیر بار این گروگان‌گیری نرفتن اما سرانجام مشخص شد که وی گروگان محمد بن سلمان بوده و با وساطت پاریس آزاد شد.وی نیز در دوره‌ای که در عربستان تحت بازداشت بود، به اجبار اقدام به انتشار بیانیه و پستهایی در توئیتر می‌کرد تا ماجرای گروگان‌گیری را تکذیب کند.

گردانهای حزب‌الله عراق، نیز دیروز با انتشار بیانیه‌ای جزئیاتی از دستگیری «عزت الشابندر» از سوی سرویس اطلاعات امارات منتشر کرد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «العهد» منتشر شد، آمده است: عزت الشابندر، به دستور «طحنون بن زاید» برای ششمین روز متوالی در یکی از ساختمان‌های سازمان امنیت ملی امارات  بازداشت است. اطلاعات ما نشان می‌دهد که قرار بود این مقام سیاسی عراقی، تاریخ ۱۸ نوامبر،  از فرودگاه ابوظبی به بغداد بازگردد. وی در ابوظبی توقیف شده و گذرنامه‌اش لغو و به دبی انتقال یافته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: الشابندر را مجبور کرده‌اند که با انتشار پست‌هایی در توئیتر، خبر بازداشتش را تکذیب کند و ویدیوئی نیز از او در شبکه‌های اجتماعی در همین رابطه دست به دست چرخید، اما همین تصاویر میزان سردرگمی او را نشان می‌داد ومشاهده این ویدئو تایید می‌کند که رفتار او مثل همیشه نبود.

بر اساس این بیانیه، یک مقام مسئول ارشد عراقی، دیروز موفق شده با موافقت طحنون با الشابندر تماس بگیرد و به او اطمینان دهد که مشکلاتی وجود دارد که با مقامات مسئول اماراتی در حال پیگیری و حل و فصل اشت و وی اکنون نمی‌تواند به عراق بازگردد.

روزنامه «الاخبار» لبنان نیز امروز با انتشار یادداشتی، ماجرای ناپدید شدن الشابندر در امارات را با ماجرای دستگیری سعد الحریری در عربستان مقایسه کرد و نوشت که دلایل بازداشت او هنوز کاملا مشخص نیست اما برخی منابع امنیتی دلیل این امر را اقدام الشابندر علیه دوستان سابقش و افشای اطلاعاتی درباره اقدامات امارات در عراق می‌دانند.