آغاز انتخابات شوراهای منطقه ای در هنگ کنگ

کار رای گیری در ۶۱۰ حوزه رای گیری معمولی و ۲۳ حوزه رای گیری اختصاصی از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح امروز در کنار ایستگاه های پلیس آغاز شده است و تا ساعت ۲۲:۳۰ شب ادامه دارد.

اخبار بین‌الملل- انتخابات منطقه ای هنگ کنگ هر چهار سال یکبار برگزار می شود اما انتخابات سال ۲۰۱۹ در کانون توجه قرار گرفته است زیرا تشدید اعتراضات خشونت آمیز در پنج ماه گذشته تقریباً این قطب مالی آسیا را فلج کرده است.

خانم «کری لم» رییس اجرایی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ چین بعد از شرکت در رای گیری و انداختن رای خود در صندوق در یک کنفرانس خبری از مردم خواست در این انتخابات شرکت کنند.

او گفت: ما با چالش های بسیاری روبرو هستیم اما خوشحالم که تلاش همه طرف ها برای اطمینان از برگزاری انتخابات سالم به ثمر رسیده است.

در انتخابات امروز یک هزار و ۹۰ نفر در ۱۸ منطقه برای کسب 479 کرسی به رقابت می پردازند.

از میان ۴۷۹ کرسی شوراهای منطقه ای، ۴۵۲ کرسی توسط رای دهندگان انتخاب می شوند و ۲۷ کرسی دیگر نیز روسای کمیته های روستایی در مناطق جدید هستند.

اگرچه اعضای شوراهای منطقه ای در تصمیم گیری های سیاسی شرکت ندارند اما همچنان می توانند در تصمیم گیری در مورد تشکیل کمیته ای که رئیس اجرایی را انتخاب می کند  کمک کنند.

شوراهای منطقه ای که به عنوان رابط بین مردم و دولت خدمت می کنند، ارگان های مشاوره ای هستند که معمولاً در مورد مسائل محلی مانند مسایل شهری و تامین امکانات رفاهی مردم تصمیم گیری می کنند.

هنگ کنگ از ۵ ماه پیش صحنه اعتراضات و تظاهرات مردم است، اعتراضات مردم هنگ کنگ ابتدا در خرداد سال جاری در اعتراض به یک لایحه استرداد آغاز شد که به مظنونان جنایی اجازه می داد برای محاکمه به سرزمین اصلی چین فرستاده شوند.

 دولت هنگ کنگ بعد از سه ماه نا آرامی، مهر ماه امسال لغو این لایحه را اعلام کرد، اما تظاهرات کنندگان همچنان به اعمال فشار بر دولت این کشور برای محقق شدن دیگر خواسته های خود از جمله استعفای خانم «کری لم» رییس اجرایی منطقه ویژه هنگ کنگ چین و تحقیقات مستقل درباره خشونت های ادعا شده پلیس علیه تظاهرات کنندگان ادامه دادند.

معترضان هنگ کنگی که به گفته چین از حمایت آمریکا و بریتانیا برخوردار هستند با هدف اینکه برای نیروهای امنیتی شناسایی نشوند هنگام تظاهرات از ماسک استفاده می کردند و با افزایش آشوب ها، خانم لم تصمیم گرفت با استفاده از اختیارات قانونی خود ماسک زدن را ممنوع کند که باعث شکلگیری موج جدیدی از اعتراضات شده است.