توضیح وزیر نفت عراق درباره ازسرگیری مذاکرات اربیل و بغداد

«ثامر الغضبان» معاون نخست‌وزیر و وزیر نفت عراق، درباره جزئیاتی از دیدار شنبه پیش، یک هیأت از منطقه کردستان با مقامات دولت مرکزی در بغداد، توضیح داد.

اخبار بین‌الملل- وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اظهار داشت: یک هیأت از منطقه کردستان عراق، روز شنبه وارد بغداد شد و با مقامات دولت مرکزی درباره برخی مسائل رایزنی کرد.

بر اساس این گزارش، رایزنی‌های مذکور حول دو محور اصلی بود:

۱-  توافق درباره روابط نفتی میان منطقه کردستان و دولت مرکزی از طریق تحویل نفت منطقه کردستان به شرکت «سومو» برای فروش و تحویل درآمدهای آن به بودجه دولت مرکزی

قرار بود این توافق دو سال پیش میان دو طرف امضا شود اما به دلیل اختلافات متعدد، این امر محقق نشد.

۲- بخش مالی مورد بحث میان دو طرف از جمله مسئله حقوق کارمندان و استحقاقات مالی دیگر آنها

وزیر نفت عراق در ادامه افزود: قرار است امروز (دوشنبه 25 نوامبر) نیز یک هیأت از منطقه کردستان در همین راستا به بغداد سفر کند. فضای مذاکرات جاری جدی و مثبت است به ویژه که هیأت مذکور به دولت مرکزی اطمینان داده که برای افزایش درآمدهای مالی کشور از طریق مشارکت اربیل در بخش صادرات نفتی به بغداد آمده است.

 بغداد و اربیل مدتهاست که بر سر پرونده نفت با یکدیگر اختلاف دارند و منطقه کردستان از سال ۲۰۱۳ با وجود مخالفت بغداد، اقدام به صادرات نفت خام از طریق ترکیه کرد که با واکنش دولت مرکزی و قطع حقوق کارمندان این منطقه و کاهش سهم اربیل در بودجه دولت مرکزی همراه شد.

سرانجام پس از مذاکرات متعدد و پراکنده میان دو طرف در قانون بودجه ۲۰۱۹، دولت مرکزی عراق متعهد شد  در قبال دریافت روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت منطقه کردستان، حقوق کارمندان را پرداخت کند اما «عادل عبدالمهدی» به صراحت اعلام کرد که کردستان حتی یک قطره نفت هم به دولت مرکزی تحویل نداده است.

سرانجام «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان در 20 ژوئن گذشته، به بغداد سفر کرد و پس از دیدار با عبدالمهدی از تشکیل یک کمیته مشترک برای تنظیم فهرستی از مواد اختلاف اربیل و بغداد، تدوین راهکاری برای مذاکرات و حل اختلافات براساس قانون اساسی خبر داد.

وی اذعان داشت: مسئله پرداخت ۲۵۰ هزار بشکه نفت نیست، بلکه مشکل این است که قطع سهم منطقه کردستان از بودجه از سال ۲۰۱۴ باعث شده که اربیل بدهی‌های زیادی داشته باشد.