ابعاد راهبردی واکنش ارتش سوریه به تلاش ترکیه برای اشغال «تل تمر»

تحولات پرشتاب در عرصه سوریه محدود به تحولات نظامی و سیاسی نیست بلکه تفاهم میان روسیه و ترکیه بر سر مناطق شرق و غرب فرات (توافق سوچی) هم محل بحث و جدال شده و روشن است که ماهیت این توافق مطابق منافع ژئو سیاسی و مطابق با دستاوردهای نظامی ارتش سوریه و استقرار سریع آن در شمال شرق این کشور قابل تغییر است.

اخبار بین‌الملل- بر اساس این گزارش، کشورهای متجاوز علیه سوریه به سنگ اندازی در مسیر استقرار نظامی ارتش سوریه در شمال و شرق این کشور ادامه می‌دهند. در حال حاضر ترکیه همه حواس خود را متوجه شهرک «تل تمر» در محور راس العین کرده است.

نیروهای ارتش ترکیه و عناصر گروه‌های تروریستی وابسته به آن با وجود برقراری آتش بس و توافق سوچی طی چند روز گذشته به مواضع نیروهای ارتش سوریه و نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه در حومه شهر اشغالی «راس العین» در شمال غرب استان حسکه حمله می‌کنند و به مناطقی که ظرف یک ماه گذشته در شمال استان رقه و شمال غرب استان حسکه اشغال کرده‌اند قناعت نمی‌کنند؛ اما در عین حال نیروهای ارتش سوریه و شبه نظامیان کُرد پاسخ قاطعی به آنها نشان داده‌اند.

اهمیت تل تمر از آنجاست که در مسیر بین المللی حلب به الحسکه واقع شده و دروازه شهر الحسکه محسوب می‌شود و آن را از راس العین جدا می‌کند. تل تمر همچنین نقطه اتصال الحسکه به دیگر استان‌هاست و از سوی دیگر به القامشلی، الدرباسیه و عامودا می‌رسد از همین رو تسلط بر آنجا اساسا حملات ترکیه به این مناطق را توسعه خواهد داد.

با توجه به اهمیت راهبردی شهرک تل تمر، ترکیه با ارسال تجهیزات نظامی درصدد تشدید فشار بر نیروهای دموکراتیک سوریه به منظور بیرون راندن آنها از این شهر برآمده است. ترکیه همچنین به دنبال مسدود کردن مسیر پیشروی ارتش سوریه در این مناطق است از همین رو تجهیزات و سلاح‌های سنگین و تانک به پیرامون این مناطق فرستاده و همچنین ده‌ها خودروی حامل عناصر گروه‌های تروریستی از شهرک مرزی السکریه به سمت روستاها و شهرک‌ها در شمال شهرک تل مر رسیده است. همزمان با این تحرکات آنکارا و مسکو در حال رایزنی با یکدیگر برای یکسره شدن مسئله تل تمر و جاده بین المللی هستند.

ارتش ترکیه و تروریست‌ها با اشغال منطقه «تل التمر» درصد هستند ارتباط نیروهای سوری را در شمال شرق استان حلب و مرکز استان الرقه با شمال شرق استان الحسکه قطع کنند و غرب و شرق بزرگراه « M۴» که حدود 30 کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد زیر  آتش نیروهای ارتش ترکیه و تروریست‌ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش البناء، در سایه ادامه کشمکش‌های سیاسی و نظامی اخبار رسیده حاکی از توافق میان روسیه و ترکیه بر سر شهرک راهبردی تل تمر است. این منابع فاش کردند توافق مذکور شامل عقب‌نشینی کامل نیروهای دموکراتیک سوریه از تل تمر و پیرامون آن و پیرامون جاده بین المللی است و در مقابل شبه نظامیان وابسته به آنکارا به چهار کیلومتری شمال جاده بین المللی عقب نشینی کنند و ارتش سوریه و نیروهای پلیس روسیه در همه این مناطق مستقر می‌شود.

 

  به گفته منابع مذکور فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه موافقت خود را با این طرح به شرط باقی ماندن نیروهای آسایش در داخل این شهر اعلام کرده است، چیزی که با مخالفت ترکیه روبرو می‌شود و بیانیه اخیر قسد را هم برای اعمال فشار بر روسیه به منظور حفظ نیروهای آسایش و نهادهای خودمختار در داخل تل تمر می‌داند.
انتظار می‌رود پرونده این شهر طی ساعات گذشته یکسره شود بخصوص که گفته می‌شود مسکو شروع به احداث یک مرکز نظامی در نزدیکی شهرک ام الکیف در ریف شمالی تل تمر کرده تا بر مراحل اجرای بندهای توافق در این منطقه نظارت داشته باشد.

 

نیروهای ارتش سوریه  هم به استقرار در طول هفتصد کیلومتری مرز کشورشان با ترکیه و خطوط تماس با گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه ادامه می‌دهند. نیروهای ارتش سوریه در مسافت سیصد کیلومتری از مرزهای سوریه و ترکیه در استان های الرقه  والحسکه و قریب به چهارصدکیلومتری در خطوط تماس در مناطق پراکنده مستقر شده اند که مهم ترین آن منبج و خط فاصل بین ریف‌های راس العین و تل ابیض است.

در همین حال نیروهای ارتش سوریه نقاط تمرکز خود در شش موضع جدید در شمال الحسکه تثبیت کردند در عین دیوار در منطقه المالکیه در دورترین نقطه شمال شرق سوریه در مثلث مرزی راهبردی با عراق و سوریه و قریب به شصت کیلومتر در شرق ناحیه الجوادیه پیشروی کردند و به نزدیکی مخازن نفت و گاز و گذرگاه سیمالکه با منطقه کردستان عراق رسیدند.

 

بر اساس این گزارش، نقشه نظامی ترسیم شده توسط نیروهای سوریه به موجب توافق روسیه با ترکیه و سوریه با کُردها یک نقشه راه سیاسی را پایه ریزی می‌کند و چه بسا استقرار ارتش سوریه در این مناطق از لحاظ راهبردی مقدمه‌ای برای بازپس‌گیری همه جغرافیای سوریه است و استقرار نیروهای سوریه عامل فشاری بر نیروهای آمریکایی حاضر در نزدیکی بزرگ‌ترین چاه‌های نفت و گاز در شمال شرق سوریه خواهد بود. به دنبال آن دولت سوریه و ارتش آن گام‌های راهبردی و پراهمیت بعدی را برخواهند داشت. زمان زیادی تا گام‌های نظامی جدید باقی نمانده است که یکی از آن مبارزه گروه‌های مقاومت سوریه علیه حضور آمریکا در سوریه است به گونه‌ای که با اقداماتی سنجیده و تاکتیک‌های راهبردی جغرافیای سوریه را از همه نیروهای اشغالگر آزاد خواهد کرد.