کرزی: نبود استقلال در افغانستان منجر به عدم‌اعلام نتایج انتخاباتی شد

«حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد: نباید به‌خاطر عدم اعلام نتایج انتخابات افغانستان، مردم این کشور را سرزنش کرد.

اخبار بین‌الملل- وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: زمانی که نتیجه‌ انتخابات، روز بعد از رأی‌گیری اعلام شود در آن روز باید افغانستان را کشوری آزاد نامید.

اظهارات حامد کرزی در حالی بیان می‌شود که با گذشت نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم مهر، کمیسیون انتخابات افغانستان هنوز نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام نکرده و دلیل آن را نیز ممانعت برخی تیم‌های انتخاباتی از بازشماری آرا خوانده است.

بر اساس گزارش‌ها، روند بازشماری آرا توسط کمیسیون انتخابات افغانستان در 25 ولایت این کشور پایان یافته و این روند در دو ولایت دیگر ادامه دارد همچنین رئیس دبیرخانه این کمیسیون نیز گفته است که تاکنون برگه‌های نتایج بازشماری آرای 20 ولایت به کابل رسیده‌اند.

کرزی در ادامه گفت‌وگو از حضور نیافتن خود در مذاکرات صلح چین صحبت کرد و خاطرنشان کرد که از این روند پشتیبانی می‌کند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان با بیان این که لیست شرکت کنندگان در نشست پکن آماده شده اظهار امیدواری کرد که این نشست به‌زودی برگزار شود.

وی تأکید کرد: صلح برای افغانستان امری حیاتی است و انتخابات در این برهه به‌خاطر حضور کمرنگ مردم به‌نفع افغانستان نبود.

همچنین ناگفته نباید گذاشت که حامد کرزی از مخالفت «اشرف غنی» رئیس جمهور کنونی این کشور با حضورش در نشست بین‌الافغانی چین خبر داده است.

وی اذعان داشت که به‌درخواست غنی نامش را از این فهرست حذف کرده اما پس از آن رئیس جمهور افغانستان با حضور برخی دیگر از چهره‌های برجسته سیاسی نیز مخالفت نموده است.