تکرار پیشنهاد پاکستان برای تامین امنیت جام جهانی فوتبال قطر

اسلام آباد و دوحه مناسبات نسبتا محکمی در بخش های دفاعی و تبادل هیات های نظامی دارند و این شامل اعزام نیروهای انسانی از پاکستان به قطر در قالب کارگر، متخصص و مدیر می شود.

اخبار بین‌الملل- در جریان سفر اسفندماه ۱۳۹۵ فرمانده ارتش پاکستان به دوحه و دیدار با مقامات ارشد قطری، طرح استفاده از تجارب و ظرفیت های نیروهای پاکستان برای کمک به قطر در جهت تامین امنیت جام جهانی فوتبال مطرح شد که با استقبال فوری اسلام آباد و آمادگی کامل جهت همکاری در این زمینه همراه شد.

براساس این گزارش، سرلشکر «حازه بن خلیل بن منصور الشاهوانی» فرمانده گارد سلطنتی قطر روز گذشته در اسلام آباد با «عارف علوی» رئیس جمهوری و ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان دیدار و از آمادگی کامل کشور میزبان برای نقش آفرینی در تامین امنیت جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ آگاه شد.

علوی رئیس جمهوری پاکستان در دیدار با فرمانده قطری تاکید کرد: تجربه گسترده نیروهای مسلح پاکستان در حوزه امنیت و فعالیت های حرفه ای ظرفیت نقش آفرینی برای تامین امنیت جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر را برای ما مهیا کرده است.

فرمانده ارتش پاکستان نیز در دیدار مقام ارشد نظامی قطر درخصوص مناسبات دوجانبه و اوضاع امنیت منطقه ای بحث و تبادل نظر کرد.

فرمانده گارد سلطنتی قطر تعمیق روابط و همکاری های دفاعی با پاکستان را نیز خواستار شد.

«شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی» نخست وزیر قطر هفدهم اسفند ۹۵ در ملاقات با ژنرال فرمانده ارتش پاکستان، از این کشور خواست تا تجربیات خود را در حوزه عملیاتی و امنیتی به نیروهای قطر آموزش دهد و علاوه بر آن، نیروی انسانی مورد نیاز برای تامین امنیت جام جهانی ۲۰۲۲ را برای قطر تامین کند.

بیش از ۱۲۵ هزار نفر از اتباع پاکستانی در قطر در حوزه های مختلف مشغول کار هستند و حضور این تعداد تبعه پاکستانی در قطر با وجود وسعت و جمعیت کم این کشور، به لحاظ ارز آوری برای پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقامات عالی سیاسی-نظامی پاکستان و قطر به طور منظم به کشورهای یکدیگر سفر می کنند و تماس ها در سطوح عالی ترین مقامات دو کشور انجام می شود.

اول تیرماه امسال امیر قطر سفر رسمی دو روزه به پاکستان انجام داد که در جریان آن دو کشور قراردادهای مهم همکاری‌ در بخش‌های توسعه گردشگری، سرمایه گذاری، استخراج نفت و گاز و مبارزه با پول شویی را امضا کردند.

این دومین سفر رسمی تمیم بن حمد آل ثانی به پاکستان پس از انتخابش به عنوان امیر قطر است. وی سوم فروردین ۹۵ نیز به پاکستان سفر کرده بود.