ناتو «تنها ضامن» امنیت اروپا است

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو طی اظهاراتی مدعی شد در مواجهه با تجدید قوای روسیه، پیمان آتلانتیک شمالی تنها ضامن امنیت اروپا است.

اخبار بین‌الملل-وی در ادامه ادعاهای خود افزود: به اینکه ناتو تنها ضامن امنیت اروپا است، باور داریم. نیروهای ما مانع از درگیری و ضامن صلح هستند.

استولتنبرگ همچنین مدعی شد: اتخاذ رویکرد متحد در قبال رابطه با روسیه یکی از موضوعات مورد بحث در نشست آتی سران ناتو خواهد بود که اوایل ماه میلادی آینده (دسامبر) در لندن برگزار می‌شود.

گفتنی است روسیه بارها از پیشروی بی‌سابقه ناتو به سمت مرزهای غربی این کشور گلایه کرده است. این در حالی است که پیمان آتلانتیک شمالی مدعی است چنین رویکردی را در مواجهه با رفتار تهاجمی روسیه اتخاذ کرده و قصدش بازدارندگی است! 

اظهارات استولتنبرگ را می‌توان واکنشی به اظهارنظر اخیر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه تلقی کرد که از «مرگ مغزی» ناتو و ناکارآمدی آن در تامین امنیت جمعی اروپا ابراز نگرانی کرده بود.

ماکرون همچنین خواستار تجدیدنظر کشورهای اروپایی در نوع تعامل با روسیه شده بود.

به گفته وی، ناتو به منظور بازیابی حاکمیت نظامی خود باید علیرغم مخالفت‌های لهستان و کشورهای تحت سلطه شوروی سابق، مجدداً با روسیه وارد مذاکره شود در غیر اینصورت مرتکب «اشتباه بزرگی» شده است.