لزوم برخورد بیشکک با «ماترایم‌اف»

«مارس ساریف» کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان  با اشاره به تجمع اعتراضی علیه فساد مالی در پایتخت قرقیزستان اظهار داشت: دولت قرقیزستان مجبور شده بین مردم و همکاری با قبیله «ماترایم‌اف‌» معاون سابق رئیس گمرک این کشور مشهور به «رحیم میلیون» این کشور یکی را انتخاب کند.

اخبار بین‌الملل- وی گفت: پس از انتشار مطالبی درباره فساد در ساختار دولتی از جمله در گمرک در رسانه‌های محلی واکنش شدید مردم صورت گرفت و روز گذشته به شکل تجمع اعتراضی ادامه یافت.

ساریف تصریح کرد: تجمع اعتراضی رهبر نداشت و معترضان از طریق اینترنت تجمع خود را هماهنگ کردند و به نظر من دولت حتما نسبت به این تحولات واکنشی نشان خواهد داد.

کارشناس قرقیز خاطر نشان کرد: این مسائل باید در نشست‌های شورای امنیت بررسی می‌شود زیرا در حال حاضر برای رحیم میلیون پرونده قضایی تشکیل نشده اما حالا احتمال بازداشت وی نیز وجود دارد.

وی افزود: همچنین استفعای مقامات بلندپایه از جمله رؤسای نهادهای امنیتی، سازمان گمرک و شورای امنیت نیز صورت می‌گیرد ضمن اینکه بدون انجام این اقدامات تنش‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

ساریف گفت: اگر «سارانبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور قرقیزستان در این خصوص با هدف حفظ ثبات در کشور اقداماتی را انجام ندهند تنش‌های اجتماعی به عواقب جدی‌تر منجر خواهد شد.

این کارشناس تصریح کرد: پیش از این ماترایم‌اف اتهامات را رد می‌کرد و اطلاعات رسانه‌های محلی را دروغ اعلام می‌کرد.

وی ادامه داد: قبیله ماترایم‌اف در جنوب قرقیزستان از جمله منطقه «قارا سو» استان «اوش» نفوذ جدی دارد و این منطقه بزرگتر از استان «تالاس» است و در آن 200 هزار رأی‌دهنده فعال به سر می‌برند.

ساریف اظهار داشت: شهرت ویژه ماترایم‌اف‌ در قارا سو دولت را مجبور به همکاری با وی می‌کرد اما پس از تحولات اخیر وضعیت دگرگون شد و سازمان‌های اجتماعی نسبت به اقدامات قبیله ماترایم‌اف واکنش شدیدی نشان دادند و دولت باید تصمیمی را گرفته و بین مردم و این قبیله یکی را انتخاب کند.

کارشناس قرقیز گفت: شکست در جنگ اطلاعاتی دولت را مجبور به برخورد جدی با ماترایماف ها می‌کند. 

وی افزود: این شورش‌های اجتماعی به ابتکار مردم انجام شده است.

ساریف تصریح کرد: حضور نیروهای ثالث در این بین دیده می‌شود زیرا سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های غربی به دنبال دریافت فوائد شخصی هستند.

این در حالی است که هفته گذشته پس از کشته شدن «ایرکن سایمایتی» همکار رحیم ماترایم‌اف رسانه‌های محلی مطالبی درباره فساد در قرقیزستان منتشر کردند.

سایمایتی در همکاری با ماترایم‌اف به قاچاق کالاهای چینی و پولشویی پرداخته و بیش از 700 میلیون دلار را به کشورهای مختلف جهان منتقل کرده است.

عدم واکنش دولت نسبت به این مطالب منجر به برگزاری تجمع اعتراضی با حضور بیش از 500 نفر در شهر بیشکک شد و حضار درخواست بازداشت ماترایم‌اف و تحقیقات دقیق در این زمینه را داشتند.