رقابت ترامپ و سناتورهای آمریکا برای دخالت بیشتر در امور افغانستان

سناتورهای آمریکایی در روزهای اخیر لایحه‌ای را ارائه کرده‌‌اند که براساس آن کنگره می‌تواند نظارت بر روند صلح افغانستان و تغییرات مرتبط با خروج نظامیان آمریکایی در این کشور را بیشتر کند.

اخبار بین‌الملل- این لایحه توسط دو حزب «جمهوریخواه» و « دموکرات‎ » ارائه شده است که به گفته آنها می‌تواند روند صلح افغانستان را تضمین کند و اقدامات مرتبط با کاهش یا خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را بصورت مداوم بررسی و ارزیابی کند.

به گفته سناتورهای آمریکایی این لایحه دربرگیرنده تلاش‌های دیپلوماتیک برای برون رفت از بحران سیاسی افغانستان است و براساس آن هر توافقی در این روند باید با نظارت کنگره مدیریت شود.

«تد یانگ» سناتور جمهوریخواه آمریکایی در این باره می‌گوید: لایحه مذکور بر ضرورت نظارت بر روند صلح افغانستان تأکید دارد و در صورت بدست آمدن توافق میان گروه طالبان و آمریکا، باید دید که آیا این گروه تا چه حد به تعهدات خود عمل می‌کنند.

وی افزود: کنگره آمریکا از موضوع خروج نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان عقب نگه‌داشته شده و این لایحه که از سوی دو حزب مخالف تهیه شده قصد دارد این وضعیت را تغییر دهد.

بحث نظارت کنگره آمریکا در مسائل و تصمیم‌های مرتبط افغانستان در حالی مطرح می‌شود که پس از 18 سال حضور نیروهای آمریکایی در این کشور و به بن‌بست رسیدن بحران‌های جاری آن و تشدید درگیری‌های مسلحانه با گروه طالبان در نقاط مختلف، «دونالد ترامپ» قصد دارد تا حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را کاهش دهد.

در شرایط کنونی دیپلمات‌های آمریکایی نمی‌خواهند بار دیگر با میانجیگری آمریکا به معادله‌ای مشابه سال 2014 که توسط «جان کری» وزیر امور خارجه وقت این کشور انجام شد، دست یابند.

سناتورهای آمریکایی با ابراز ناخرسندی از تصمیم‌های ترامپ در خصوص افغانستان، نگران هستند که ترامپ بدون دریافت امتیاز ویژه‌ای از گروه طالبان، بخواهد نیروهای نظامی آمریکایی را از این کشور خارج کند.

به نظر می‌رسد تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش نظامیان کشورش در افغانستان حرکت تبلیغاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 است تا از این طریق تمایل خود را برای پایان دادن به جنگ‌های آمریکا نشان دهد.