افشاگری قانونگذار عراقی درباره نقش پول‌های آمریکا در اعتراضات اخیر

«محمد البلداوی» یک عضو پارلمان عراق گفت که پول‌های زیادی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آمریکا برای کمک به نفوذی‌ها در اعتراضات عراق وارد این کشور شد.

اخبار بین‌الملل- البلداوی که عضو ائتلاف الفتح است در گفت‌وگو با بغداد الیوم تاکید کرد: آمریکا و شماری از کشوهای عربی حوزه خلیج (فارس) و در راس آن امارات از برخی شخصیت‌های سیاسی در عراق برای ایجاد هرج و مرج در این کشور و منحرف کردن مسیر اعتراضات به سمت و سویی دیگر حمایت کردند.

وی افزود: پول‌های زیادی از طریق حواله از امارات، کویت و آمریکا برای کمک به برخی شخصیت‌های وابسته به این کشورها و نفوذی‌ها در بین معترضان وارد عراق شد.

عضو ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری تصریح کرد: بیانیه اخیر آمریکا درباره ربوده شدن و تصفیه فعالان غیرنظامی و شماری از معترضان و خبرنگاران تلاش برای تشدید بحران و سرنگونی دولت و نخست وزیر عراق است  در حالی که طرف‌هایی مورد حمایت آمریکا و شیخ نشین‌های حاشیه خلیج (فارس) عامل ربودن و تصفیه معترضان هستند.

جان رود زار معاون وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه آنچه به ادعای وی کشتار و ربوده شدن معترضان و تهدید علیه آزادی بیان در عراق است را محکوم کرد.

سفارت آمریکا در بغداد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جان سی رود معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست‌گذاری روزهای ۲۴ و ۲۵ نوامبر به بغداد و اربیل سفر کرد.

بر اساس این بیانیه رود در جریان سفر به عراق با مقامات این کشور درباره همکاری امنیتی آمریکا در منطقه و نقش آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش گفت‌وگو کرده است.

معاون سیاسی وزارت دفاع آمریکا در دیدار با مقامات عراقی همچنین ضمن محکومیت «ربودن و تهدیدها علیه آزادی بیان و خشونت» بر حمایت کشورش از مطالبات ملت عراق تأکید کرد.