تداوم تظاهرات و دعوت از وزیر دفاع برای توضیح در پارلمان

در سایه تداوم اعترا‌ض‌ها در بغداد و سایر استان‌های مرکزی و جنوبی این کشور، وزیر دفاع عراق امروز در پارلمان حاضر شد تا درباره اظهارات اخیرش شفاف‌سازی کند.

اخبار بین‌الملل - کمیسیون حقوق بشر پارلمان از نخست‌وزیر خواستا عاملان هرج‌ومرج ایجاد شده در کشور را شناسایی کند. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر نیز طی نشست امروز هیأت دولت، گفت که کشور با یک فتنه بزرگ روبه‌روست و دولت نمی‌تواند در قبال تجاوزهای صورت گرفته دست‌بسته بماند. وی در ادامه با اشاره به حوادث تاسف‌بار در جریان تظاهرات‌ها، از آزادی دو هزار و ۵۰۰ معترض خبر داد.

از سوی دیگر شماری از خانواده‌های دانش‌آموزان عراقی نیز به تداوم بسته ماندن مدارس و محرومیت فرزندانشان از تحصیل به دلیل تظاهرات‌ها و اعتصاب‌های جاری در کشور اعتراض کردند.

وزیر دفاع عراق در پارلمان درباره طرف سوم اعتراض‌های عراق می‌گوید

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، امروز میزبان «نجاح الشمری» وزیر دفاع این کشور و شماری از فرماندهان نظامی کشور است. یک منبع آگاه در پارلمان عراق، هدف از این نشست را بررسی مسئله وارد کردن بمب‌های گاز اشک آوری که علیه تظاهرات‌کنندگان استفاده شده و نیز تحولات امنیتی اخیر در کشور دانست.

وی دلیل اصلی این نشست را شناسایی طرف سومی (+) که وزیر کشور بارها طی سخنانی آن را مسئول کشتار افرادی از هر دو طرف معترضان و نیروهای امنیتی می‌داند، دانست.

«ارشد الصالحی» رئیس کمیسیون حقوق بشر در پارلمان عراق درباره دشمنانی که تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی را به منظور تشدید بحران در کشور هدف قرار می‌دهند، هشدار دارد.

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» اظهار داشت: کمیسیون حقوق بشر پارلمان از روز نخست اعتراض‌ها تلاش کرد تا صدای شهروندان را به کوش دولت برساند و در کنار معترضان و حق قانونی آنها در برگزاری تظاهرات‌های مسالمت آمیز و حفظ اموال عمومی و خصوصی قرار گرفت.

الصالحی توضیح داد: این کمیسیون همچنین در کنار نیروهای امنیتی کشور ماند و از آنها خواست تا از خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان استفاده نکنند و از شلیک گلوله و گاز اشک آور به سوی معترضان خودداری کنند. اما واقعیت این است که برخی دشمنان نفوذی در عراق، تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی را به یک میزان هدف قرار داده‌اند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق از عبدالمهدی خواست تا طرف‌های مسئول در آتش زدن و ایجاد هرج و مرج در بغداد و سایر شهرهای این کشور را شناسایی و معرفی کند.

وی از هماهنگ‌کنندگان تظاهرات‌های عراق خواست تا بعد مسالمت‌آمیز اعتراض‌ها را حفظ کنند. معترضان نمی‌توانند هرج و مرج و آتش زدن اماکن تجاری و ساختمان‌های دولتی و خصوصی را تایید کنند.

افزایش شمار قربانیان تظاهرات‌های عراق«علی البیاتی» عضو کمیساریای عالی حقوق بشر عراق، آمار جدیدی از شمار قربانیان تظاهرات‌های اخیر در این کشور ارائه داد و اعلام کرد که طی تظاهرات‌های بغداد و استانهای دیگر از اول اکتبر تا ۱۰ نوامبر، ۲ هزار و ۴۵۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند و به ۲۵۴ ملک و ساختمان خصوصی و دولتی خسارت وارده شده است.

وزیر کشور عراق ، امروز از آزادی سرتیپ «یاسر عبدالجبار» که چند روز پیش در بغداد در سایه تداوم تظاهرات‌های مردمی، از سوی افراد ناشناس ربوده شده بود، خبر داد.

«یاسین الیاسری» طی بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهایی به ریاست مدیر مبارزه با جرایم عراق، موفق شدند، سرتیپ عبدالجبار را که مدیر یکی از مراکز آموزش عالی در وزارت کشور بود، آزاد کنند.