کدام کشورها قصد دارند جای آمریکا را در سوریه بگیرند؟

 روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» در گزارشی نوشت که پس از اعلامیه ناگهانی « دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج نظامیان این کشور از سوریه در دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه ۹۷)، بریتانیا و فرانسه بحث‌هایی را صورت دادند تا به همان اندازه که نظامیان آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند، نظامیان خود را به سوریه ا عزام کنند. 

اخبار بین الملل - یکی از مقام‌های دفاعی انگلیس که از این موضوع اطلاع داشته است، به گاردین گفت که قرار بوده «جایگزینی مثل به مثل» صورت بگیرد.

در دسامبر سال گذشته میلادی، ترامپ مدعی شد که داعش شکست خورده است و بنابراین آمریکا حدود دو هزار نظامی خود را از سوریه خارج می‌کند.

با این حال، نظامیان آمریکایی همچنان در سوریه حضور دارند و اخیراً‌ رئیس‌جمهور امریکا به بهانه محافظت از میدان‌های نفتی سوریه، یک هزار نظامی خود را در این کشور غرب آسیا حفظ کرده است.

هر دو کشور انگلیس و فرانسه در ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه و بیشتر در قالب حملات هوایی حضور دارند که البته دولت‌های این دو کشور، تعداد نظامیان خود را که در سوریه عملیات انجام می‌دهند، فاش نکرده‌اند.

طبق گزارش گاردین، انگلیس و فرانسه قصد داشتند هر کدام یکهزار نظامی به سوریه اعزام کنند زیرا نگران بودند که عقب‌نشینی آمریکا از سوریه به قدرت گرفتن داعش منجر شود.

بر اساس این گزارش، بخش انگلیسی این پیشنهاد بر پایه اعزام نظامی از یگان ویژه نیروی هوایی و همچنین هنگ چتربازان و تفنگداران سلطنتی انگلیس به سوریه بوده است.

آنطور که در این گزارش آمده است، «ترزا می» نخست‌وزیر سابق انگلیس بعد از چند روز مذاکرات فشرده، این طرح را کنار گذاشت زیرا از حمایت‌های لجستیکی آمریکا اطمینان نداشته است و به احتمال خیلی زیاد نمایندگان پارلمان بریتانیا با این طرح مخالفت می‌کردند.

در آن زمان، دولت اقلیت ترزا می‌، به دلیل مخالفت‌های پارلمان با طرح‌های برگزیت نخست‌وزیر انگلیس، بسیار تحت فشار قرار داشت و در نهایت نیز در پی مجموعه‌ای از شکست‌ها در پارلمان در خصوص توافق خروج با اتحادیه اروپا، مجبور به استعفا شد.

یکی از سخنگویان دولت انگلیس در پاسخ به دیلی تلگراف گفت انگلیس «همیشه گام‌های ضروری را برای تضمین شکست پایدار داعش برمی‌دارد و همچنان هرآنچه را بتوانیم برای ایمن نگه داشتن این کشور انجام می‌دهیم».

نشریه فارین‌پالسی نیز در ماه ژوئیه (اواخر تیرماه) به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرد که انگلیس و فرانسه موافقت کرده‌اند که ۱۰ الی ۱۵ درصد تعداد نظامیان بیشتری در سوریه مستقر کنند اما تعداد دقیق این نظامیان اعلام نشد.