احکام احضار و بازداشت شماری از مقامات ارشد عراق به زودی صادر می‌شود

سخنگوی دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق روز شنبه از صدور دستورات جدیدی علیه مقامات ارشد به ظن فساد طی روزهای آتی خبر داد.

اخبار بین‌الملل-سعد الحدیثی عراق اظهار داشت: یک دادگاه ویژه مرکزی برای جرائم فساد وجود دارد که با هماهنگی بین دستگاه‌های قضایی و اجرایی تشکیل شده است.

وی افزود: دادگاه با صدور حکمی برای کمیته‌های تحقیق در دادگاه‌های تجدید نظر همه استان‌های عراق از آنها خواسته دستور احضار، دستگیری و تصرف وجوه کسانی را که اتهام فساد درباره آنها ثابت شده است صادر کنند.
الحدیثی با تاکید بر اینکه ده‌ها دستورالعمل احضار، بازداشت، دستگیری و حتی مجازات زندان برای مقامات ارشد در سطح وزرا و استانداران و اعضای مجلس نمایندگان و اعضای شوراهای استانی صادر شده است، گفت: کار در این رابطه ادامه دارد و سایر احکام طی چند روز آینده پشت سر هم صادر خواهد شد.

در همین حال «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد استعفای خود را تقدیم پارلمان کند. او گفت که بنا بر شرایط موجود و جهت جلوگیری از خشونت ادامه‌دار و به علت ناتوانی آشکار در سامان دادن به اوضاع، از پارلمان می‌خواهد تا درخصوص تشکیل دولت تصمیم‌گیری کند.

عراق از یکم اکتبر (نهم مهر ماه) در شرایط نا آرامی به سر می‌برد و معترضان عراقی در شهرهای عمدتا شیعه‌نشین خواستار مبارزه با فساد و رفع ناکارآمدی دستگاههای اجرایی شده‌اند. اعتراضات که به علت برگزاری راهپیمایی اربعین امام حسین (ع) به مدت دو هفته به تعلیق افتاده بود از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) از سر گرفته شده و کماکان ادامه دارد.