ترامپ از همزمانی جلسات استیضاح با نشست سران ناتو انتقاد کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت: من در حالی قرار است کشورمان را در [نشست] ناتو در لندن نمایندگی کنم، که دمکرات‌ها در حال برگزاری مسخره‌ترین جلسات شهادت‌دهی استیضاح در تاریخ هستند.

اخبار بین‌الملل- ترامپ افزود: متن پیاده شده [مکالمه‌ها] را بخوانید، هیچ خطایی انجام یا گفته نشده است! چپ افراطگرا (دمکرات‌ها) در حال چند پاره کردن کشورمان است. جلسات شهادت‌دهی همزمان با تاریخ [نشست سران] ناتو برنامه‌ریزی شده است.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا یک هفته به ترامپ مهلت داده تا مشارکت یا عدم مشارکت مشاور حقوقی‌اش را در جلسات بررسی استیضاح اعلام کند.

نشست سالانه سران ناتو در روزهای ۱۲ و ۱۳ آذر (۳ و ۴ دسامبر) در لندن برگزار خواهد شد. امسال هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو است که اولین اجلاس خود را پس از جنگ جهانی دوم در لندن برگزار کرده است.

تیم حقوقی ترامپ می‌تواند با حضور در جلسات این کمیته شواهد خود را ارائه کرده و سوالاتی را از شاهدان بپرسد.

«جرد نادلر» رئیس دمکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با تعیین ضرب‌الاجل مشابهی به قانونگذاران جمهوریخواه اعلام کرد در صورتی که آنها شواهدی در اختیار دارند، می‌توانند در جلسه نهم دسامبر (۱۸ آذر) ارائه کنند.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان از روز چهارشنبه آینده با برگزاری جلساتی با حضور کارشناسان حقوقی امکان حقوقی استیضاح رییس جمهوری طبق قانون اساسی را بررسی می‌کند.

نادلر گفته که قوانین کمیته قضایی مجلس نمایندگان به رییس جمهوری اجازه می‌دهد در جلسات آن شرکت کرده و به مشاورانش امکان می‌دهد از شهود سؤالاتی بپرسند.

یک افشاگر ناشناس فاش کرده است که ترامپ، سوم مردادماه در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین، از وی خواسته بود تا درباره عملکرد مالی «هانتر بایدن» پسر « جو بایدن » در شرکت اوکراینی «بوریسما» تحقیق کند.

جو بایدن مهمترین رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به شمار می‌آید. هدف ترامپ از اعمال فشار بر اوکراین، پرونده‌سازی برای ضربه زدن به بایدن تعبیر شده است.

نمایندگان دموکرات این اقدام ترامپ را سوء استفاده از قدرت تلقی کرده و تحقیقات در خصوص امکان استیضاح وی بر مبنای این اتهام را آغاز کرده‌اند.

سه کارگروه در مجلس نمایندگان آمریکا طی هفته‌های اخیر جلسات استماع متعددی را به صورت علنی و غیرعلنی درباره فشار ترامپ بر اوکراین برگزار کرده‌اند. این کارگروه‌ها قرار است به زودی یک گزارش رسمی درباره جلسات استماع ارائه دهند.

 تاکنون شمار زیادی از مقام‌های فعلی و سابق دولت آمریکا در مورد فشار ترامپ و اطرافیانش بر اوکراین در این جلسات شهادت داده‌اند.

دور آتی تحقیقات که در کمیته قضایی برگزار می‌شود ممکن است به صدور رسمی اتهام علیه رییس جمهوری منجر شود. این کمیته می‌تواند از مجلس نمایندگان بخواهد که تا قبل از کریسمس تشکیل جلسه داده و در مورد آغاز روند استیضاح ترامپ رای‌گیری کند.

هر دو حزب اصلی آمریکا انگیزه‌های سیاسی برای برگزاری محاکمه‌ای دارند که ممکن است تا ماه ژانویه سال جدید میلادی  برگزار شود.

«میچ مک مانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا می‌خواهد به سرعت ترامپ را تبرئه کند تا جمهوریخواهان به سراغ دیگر اولویت‌های خود بروند. از سوی دیگر، دموکرات‌ها تمایلی ندارند که نامزدهای این حزب درگیر روند طولانی استیضاح شوند و خواستار آن هستند که این روند به سرعت به نتیجه برسد.

البته افرادی مانند « نانسی پلوسی » رییس مجلس نمایندگان آمریکا و برخی دیگر از نمایندگان دموکرات تاکید دارند که هر اندازه که تحقیقات طول بکشد باید این روند ادامه یابد اما بسیاری امیدوار هستند که این تحقیقات تا قبل از آغاز کمپین ریاست جمهوری در گردهمایی حزبی در ایالت آیووا در سوم فوریه به پایان برسد.