واکنش فتح به احداث بیمارستان آمریکایی در غزه و متهم کردن حماس

جنبش فتح موافقت حماس با ساخت این بیمارستان که آن را پایگاه نظامی آمریکا در شمال نوار غزه خوانده، محکوم کرد.

اخبار بین‌الملل- این جنبش در بیانیه‌ای ادعا کرد: حماس با این موافقت علیه مسأله فلسطین و ملت آن مرتکب جنایت می‌شود. بهای این موافقت، اداره معامله قرن توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با همکاری حماس و جایگزین کردن این دولت به جای سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) است که هرگونه تعامل با دولت ترامپ را رد می‌کند.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: این مواضع بیانگر میزان هماهنگی میان حماس و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است. حماس حاضر است در ازای پذیرش آن توسط تل‌آویو و واشنگتن به عنوان شریک، هر کاری انجام دهد.

جنبش فتح در ادامه بیانیه خود آورده است که "مناسب‌ترین راه برای کاهش رنج فلسطینی‌ها در نوار غزه پایان دادن به اختلافات و بازگشت به مشروعیت ملی است، نه موافقت با ساخت یک پایگاه آمریکایی در نوار غزه.

احداث بیمارستان آمریکایی در شمال غزه بحث و جدل گسترده‌ای در بین فلسطینی‌ها درباره اهداف اصلی احداث آن بوجود آورده است.

روز ۲۴ نوامبر جاری از گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب غزه تجهیزات و وسایل پزشکی مربوط به بیمارستان وارد غزه شد همچنین ۱۰ مهندس بیمارستان آمریکایی از این گذرگاه عبور کردند. گفته می‌شود کار احداث بیمارستان توسط یک نهاد غیردولتی آمریکایی به نام "Friend Ships" آغاز شده و این نهاد تصاویری را در این باره منتشر کرده است.

حازم قاسم، سخنگوی رسمی حماس گفت، احداث این بیمارستان آمریکایی در غزه بخشی از تفاهمات میان گروه‌های فلسطینی و اشغالگران تحت نظارت مصر، قطر و سازمان ملل است.