چین دیده‌بان حقوق بشر را تحریم می‌کند

وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن قصد دارد دیده‌بان حقوق بشر را به‌خاطر نقش آن در حمایت از آشوب‌ها در هنگ‌کنگ تحریم کند.

اخبار بین‌الملل- به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه این کشور روز دوشنبه (امروز) در بیانیه‌ای  گفت که پکن قصد دارد تعدادی از سازمان‌های غیردولتی آمریکا از جمله دیده‌بان حقوق بشر را در رابطه با تصویب لایحه ممنوعیت صادرات سلاح‌های کنترل جمعیت به پلیس هنگ‌کنگ، تحریم کند.

این وزارتخانه همچنین اضافه کرد که چین بازدید هواپیماها و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت خارجه چین گفت: «اخیرا آمریکا قانون حقوق بشر هنگ‌کنگ را تصویب کرد و اعتراض چین نسبت به این موضوع را نادیده گرفت. این یک نقض جدی قوانین بین‌المللی و اصول اساسی روابط بین‌الملل است و همچنین دخالت در امور داخلی چین محسوب می‌شود.»

طرح موسوم به  «لایحه دموکراسی و حقوق بشر هنگ‌کنگ» که به اتفاق آرا به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید خواستار تحریم افرادی است که در هنگ‌کنگ مرتکب «نقض حقوق بشر» شده‌اند.

سناتورهای آمریکایی همچنین طرحی را تصویب کردند که در صورت امضای آن توسط ترامپ و تبدیل آن به قانون، فروش و صادرات گاز اشک آور، اسپری فلفل، گلوله‌های پلاستیکی و دیگر مهمات به پلیس هنگ‌کنگ را ممنوع می‌کند.

هنگ کنگ از پنج ماه پیش درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. بر اساس آن هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد. هرچند آن قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در ماه‌های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است. برخی از معترضین نیز در تلاشند که هنگ‌کنگ را به‌طور کلی از چین جدا کنند، چیزی که وزیر خارجه چین در مورد آن هشدار داده است.