به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس ،اشتون در حاشیه نشست جوانان فلسطینی در بروکسل در روز دوشنبه در مورد حادثهای که همان روز در شهر تولوز فرانسه رخ داده بود اظهار نظر کرد و گفت: هنگامی که به تأمل در باب آنچه در تولوز رخ داد میپردازیم آنچه سال گذشته در نروژ رخ داد را به خاطر میآوریم و میفهمیم که در غزه و جاهای دیگر چه اتفاقی میافتد.

در حادثه روز دوشنبه در شهر تولوز یک فرد مسلح با شلیک چندین گلوله در مقابل یک مدرسه متعلق به یهودیان چهار تن، از جمله سه کودک را به قتل رساند و از محل متواری شد.

اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد سخت «آویگدر لیبرمن»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روبرو شد؛ به گزارش روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، «لیبرمن» که در سفری رسمی به چین به سر می‌برد از «اشتون» خواست اظهاراتش را پس بگیرد و گفت: «اسرائیل اخلاقی‌ترین کشور دنیاست».

«لیبرمن» افزود: «هیچ ارتشی به اندازه ارتش اسرائیل اخلاقی نیست؛ نیروهای دفاعی اسرائیل جان سربازانش را به خطر می‌اندازد تا خطراتی که متوجه جمعیت غیرنظامی است را به حداقل برساند. کودکانی که خانم اشتون باید نگران آنها باشد کودکانی هستند که در جنوب اسرائیل زندگی می‌کنند و دائما در هراس از شلیک موشک از غزه به سر می‌برند.»

به گزارش این روزنامه، «زیپورا ملکاه» سیاستمدار و حقوقدان اسرائیلی و رهبر مخالفان اسرائیل نیز در اظهارات جداگانه‌ای حرفهای لیبرمن را تکرار کرد و گفت که اظهارات خانم اشتون «گمراه‌کننده، نادرست و عصبانی‌کننده است. اینکه او باید حرفهایش را پس بگیرد، درست است؛ نمی‌توان یک جنایت ناشی از نفرت یا رهبری که مردمش را سلاخی می‌کند را با مبارزه دولت[اسرائیل] با ترور مقایسه کرد، حتی اگر در چنین مبارزه‌ای غیرنظامیان آسیب ببینند.»

وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز با ادبیاتی مشابه اظهارت اشتون را مورد انتقاد قرار داد. روزنامه یدیعوت آحارونوت اظهارت وی را انعکاس داد: «مقایسه وقایع غزه با واقعه شهر تولوز عصبانی‌کننده است و ارتباطی با واقعیت ندارد».

موضع‌گیری مقامات ارشد اسرائیل علیه اشتون بالاخره موثر واقع شد و روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» از قول «اشتون» اعلام کرد که مقصود وی مقایسه حوادثغزه و واقعه شهر تولوز نبوده است.