سناریوهای دولت ائتلافی آلمان بعد از تغییر رهبری حزب دموکرات

روزنامه آلمانی "ژنرال آنسایگر"، در گزارشی به سناریوهای پیش روی دولت ائتلافی آلمان بعد از انتخاب رهبری جدید در حزب سوسیال دموکرات پرداخته و نوشت: بعد از انتخاب رهبری جدید در حزب سوسیال دموکرات آینده ائتلاف بزرگ در این کشور همچنان نامعلوم است. سناریوهای مختلفی در این شرایط پیش بینی می شود.

 اخبار بین‌الملل- روز شنبه اعضای حزب سوسیال دموکرات‎ آلمان "ساسکیا اسکن" و "نوربرت والتر بوریانس"، که از مخالفان سرسخت مشارکت این حزب در دولت ائتلافی هستند را به عنوان رهبران حزب سوسیال دموکرات انتخاب کردند.

از تعداد آراء اخذ شده در این انتخابات 53 درصد به ریاست دو نفره خانم "ساسکیا اسکن" و "نوربرت والتر بوریانس" و 45 درصد هم به ریاست دو نفره خانم "کلاراگی ویتس" و "اولاف شولتز" رای دادند.

به این ترتیب "اولاف شولتز"، وزیر دارایی و معاون صدر اعظم آلمان در دولت ائتلافی و "کلاراگی ویتس" که هر دو از طرفداران مشارکت سوسیال دموکرات ها در ائتلاف بزرگ بودند در این انتخابات شکست خوردند. اعضای حزب سوسیال دموکرات با این رای گیری به نوعی اعلام کردند که موافق ادامه مشارکت حزبشان در ائتلاف بزرگ نیستند.

کنگره حزب سوسیال دموکرات هفته آینده برگزار می شود تا درباره نتیجه این انتخابات تصمیم گیری کند و به احتمال زیاد این نتیجه تایید خواهد شد.

جناح مخالف دولت ائتلافی در حزب سوسیال دموکرات خواهان مذاکرات مجدد درباره قرارداد ائتلافی بوده و شروط جدید برای تداوم این ائتلاف را مد نظر دارند که از جمله این شروط سرمایه گذاری های میلیاردی در حوزه آب و هوا و زیر ساخت ها و نیز افزایش حداقل دستمزدها است. اما اتحادیه احزاب متحد مسیحی مخالف مذاکرات مجدد درباره قرارداد ائتلافی است.

به نوشته روزنامه "ژنرال آنسایگر" حالا در این شرایط بسیاری در این باره با هم اتفاق نظر دارند که بعد از تغییر رهبری در حزب سوسیال دموکرات هوشمندانه ترین اقدام حرکت در مسیر انتخابات مجدد است. البته این سناریوی بسیار سخت و پیچیده است.

بهر حال در این شرایط این سناریوها قابل پیش بینی است:

انتخابات مجدد

برای این منظور صدر اعظم آلمان باید در معرض رای اعتماد قرار گیرد و اگر رای اعتماد را از دست بدهد و رئیس جمهور آلمان به این نتیجه برسد که ساخت یک دولت اکثریت در پارلمان منتحب امکان پذیر نیست این سناریو می تواند محقق شود و راه دیگری وجود ندارد.

در این شرایط شواهد نشان می دهد که بسیاری از نمایندگان پارلمان، شهروندان و ناظران خواهان برگزاری انتخابات مجدد هستند.

البته این روزنامه آلمانی احتمال وقوع این سناریو را بسیار بعید دانست.

سناریوی دوم: تشکیل ائتلاف جامائیکا

برای وقوع این سناریو باید حزب سوسیال دموکرات از دولت ائتلافی خارج شده و اتحادیه احزاب متحد مسیحی به تشکیل ائتلاف با لیبرال دموکرات ها و سبزها روی آورد.

تشکیل دولت اقلیتی

برای این منظور تنها لازم است که حزب سوسیال دموکرات از ائتلاف دولتی خارج شود.

پیشبرد ائتلاف بزرگ

برای پیشبرد ائتلاف بزرگ احزاب متحد مسیحی و رهبری جدید حزب سوسیال دموکرات باید به توافق دست یابند.

بهر حال این روزها با توجه به تغییر رهبری حزب سوسیال دموکرات و احتمال فروپاشی ائتلاف بزرگ نگرانی های زیادی در دولت آلمان ایجاد شده است.

در این شرایط "توماس اشتروبل"، معاون رئیس حزب دموکرات مسیحی تشکیل یک دولت اقلیتی را رد نمی کند. وی در این باره گفته است که اگر حزب سوسیال دموکرات همچنان بخواهد در مسیر خود تخریبی از مسئولیت خود بزند، اتحادیه احزاب متحد مسیحی مسئولیت خود برای آلمان را محقق خواهد کرد و در این صورت تشکیل یک دولت اقلیتی یک گزینه خواهد بود که ما باید درباره آن فکر کنیم.

همچنین "فریدریش مرتس" از دیگر نمایندگان بلند پایه حزب دموکرات مسیحی که به عنوان نامزد صدر اعظمی آینده آلمان هم مطرح است درخواست کرده است که در صورت فروپاشی ائتلاف بزرگ یک دولت اقلیتی تشکیل شود.

وی در این باره گفته است که بودجه فدرال آلمان بسته شده ست و یک دولت اقلیت می تواند در سال آینده حکومت کند. وی البته به خطرات تشکیل چنین دولتی با توجه به ریاست دوره ای آلمان بر اتحادیه اروپا در سال 2020 اعتراف کرد.

از طرف دیگر "آرمین لاشت"، معاون رئیس حزب دموکرات مسیحی در پارلمان آلمان هم درباره وقوع چنین سناریویی ابراز تردید کرده و گفته است که آلمان به عنوان کشور رهبر در اتحادیه اروپا به دولتی پایدار نیاز دارد.

وی در این باره گفته است که یک دولت اقلیتی برای چند هفته قابل تصور است، اما این یک راهکار طولانی مدت نیست. وی تاکید کرد که من نمی توان یک دولت اقلیت را برای آلمان تصور کنم.

بهر حال دولت ائتلافی آلمان این روزها حال خوبی ندارد و در آستانه دورانی سخت قرار دارد.