هشدار غسان سلامه درباره شکست نشست برلین درباره لیبی

رئیس دولت وفاق ملی جهارشنبه هفته گذشته در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی نظامی به ترکیه رفت و با مقامات بلندپایه آنکارا توافقنامه همکاری های نفتی- امنیتی و حاکمیت مناطق دریایی امضاء کرد.

اخبار بین‌الملل- این توافقنامه سبب گسترش نفوذ و جایگاه ترکیه در لیبی می‌شود. به همین دلیل با واکنش منفی برخی کشورها از جمله یونان و مصر مواجه شده‌ است. ترکیه با تاکید براجرای توافقنامه مزبور اعلام کرد، امروز رزمایش دریایی در نزدیکی یک جزیره یونانی در آب های دریای اژه برگزار می کند. یونان از فرانسه و اروپا خواسته از آتن در قبال ترکیه حمایت کند. قرار است نشست اتحادیه اروپا و ناتو در پایتخت انگلیس برگزار شود.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی با بیان اینکه نشست بین المللی برای پایان جنگ در طرابلس و ادامه روند سیاسی برای پایان دادن به بحران داخلی لیبی 18 دسامبر (27 آذر) در پایتخت آلمان برگزار می‌شود، اظهار داشت: توافقنامه نفتی، امنیتی و دریایی اخیری که بین دولت وفاق ملی و مقامات ترکیه به امضاء رسیده است، پیامدهای منفی در پی دارد، به گونه ای که خشم یونان و مصر را برانگیخته است.

به نوشته تارنمای " الوسط- لیبیا " غسان سلامه با بیان اینکه رایزنی ها برای حل و فصل اختلافات پیش آمده در خصوص توافقناهه طرابلس- آنکارا همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: چنانچه این اختلافات ادامه یابد، بنده از این واهمه دارم که نشست برلین تشکیل نشود.

وی افزود: اگر فضای حاکم برای پایان دادن به بحران لیبی همچنان بی ثبات و اختلافات ادامه پیدا کند، بعید به نظر می‌رسد که نشست نوامبر 2020 درخصوص تحولات لیبی برگزار شود.

سازمان ملل و کشورهای اروپایی بارها نشست بین المللی برای پایان دادن به بحران لیبی برگزار کرده‌اند، اما این نشست ها تاکنون هیچ نتیجه عملی به همراه نداشته است.

مقامات آنکارا و دولت وفاق ملی جزئیات توافقنامه اخیرشان را منتشر نکرده اند، اما برخی دیپلمات‌های لیبیایی به شبکه رسانه چند ملیتی بلومبرگ گفته اند: این توافقنامه دربرگیرنده بهره برداری از ذخایر انرژی در نزدیکی جزیره کرت یونان واقع در دریای مدیترانه می‌شود.

 آتن با متهم کردن دولت وفاق ملی لیبی به کسب منافع ویژه اعلام کرد: این دولت در قبال دریافت کمک های نظامی ترکیه چنین توافقنامه ای را امضاء کرده است.

وزارت خارجه یونان تا پنجشنبه این هفته به سفیر لیبی در آتن فرصت داده است تا خاک یونان را ترک کند.