وزیر خارجه چین وارد سئول شد

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) برای اولین بار در ظرف مدت بیش از چهار سال با هدف بهبود روابط با کره جنوبی، وارد «سئول» شد.

اخبار بین‌الملل- بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، روابط میان دو کشور چین و کره جنوبی در خصوص استقرار سامانه‌های ضدموشک آمریکا در کره جنوبی رو به تیرگی رفته است.

وانگ یی در طول سفر دو روزه خود قصد دارد با «کانگ کیونگ وا» وزیر امور خارجه کره جنوبی و « مون جائه این » رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

بر اساس این گزارش، یی پیش از این در سال ۲۰۱۵، برای حضور در یک نشست سه‌جانبه با حضور ژاپن به پایتخت کره جنوبی سفر کرده بود که یکسال بعد از آن نزاع میان پکن و سئول در خصوص استقرار سامانه آمریکایی «تاد» در کره جنوبی بالا گرفت.

پکن اعلام کرد که از توازن امنیت منطقه ناراحت است زیرا رادار قدرتمند این سامانه توانایی نفوذ در قلمرو چین را دارااست.

با اینحال، کره جنوبی و آمریکا، صرفنظر از هشدارهای پکن، در سال ۲۰۱۷، این سامانه ضدموشکی را مستقر کردند و تأکید کردند که وجود این سامانه به واسطه تحرکات کره شمالی ضروری است.

در حالی دیپلمات ارشد چین برای بهبود روابط به پایتخت کره جنوبی سفر کرده که سئول معتقد است چین می‌تواند نقش مهمی را در احیای مذاکرات به بن بست خورده آمریکا و کره شمالی ایفا کند.

مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا بعد از نیمه‌کاره رها شدن نشست کارشناسی ماه اکتبر دو کشور در «استکهلم» سوئد به بن بست خورده است.

رهبر کره شمالی پیشتر به واشنگتن تا پایان سال جاری میلادی برای اتخاذ یک رویکرد منعطف در قبال کره شمالی مهلت داده بود و  چوسان سیمبو با اشاره به این ضرب‌الاجل نوشت که «محدوده زمانی برای گفت‌وگو که در سخنرانی سیاسی رهبر عالی کره شمالی (23 فروردین ماه) برای آمریکا معین شد، پایان امسال است».

طبق گزارش رویترز، کره جنوبی به دنبال راه‌اندازی یک خط تلفنی مستقیم میان ارتش‌ سئول و پکن است تا ارتباطات دو کشور تقویت شود و وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که وزرای دفاع دو کشور ماه گذشته در خصوص این موضوع در حاشیه کنفرانس بین‌المللی «بانکوک» گفت‌وگو کردند.