به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی،ژنرال جان آلن، فرمانده نيروهاي امريکايي در افغانستان در سخناني در کميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان امريکا در واشنگتن، گفت که اين حادثه به ماموريت نيروهاي امريکايي ضربهاي سنگين زده است.

ژنرال جان الن افزود: " پس از آن که فاش شد نیروهای امریکایی به متون مذهبی از جمله قرآن بی‌احترامی کرده‌اند، اعتراضات که برخی از آن‌ها خشونت‌آمیز بود، در برخی از مناطق روی داده است، هرچند فقط در برخی از مناطق افغانستان، ۳۲ افغان در این شورش‌ها کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. "

این اولین بار است که مقام‌های امریکایی به طور رسمی بی‌احترامی نیروهای این کشور به مقدسات اسلامی را تائید کرده‌اند.

این فرمانده امریکایی یادآور شد: " فقط از اول ژانویه تا کنون، نیروهای ائتلافی ۶۰ نیروی خود از شش کشور مختلف را از دست داده است. سیزده نفر از آن‌ها به دست آن چه که به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی افغان هستند کشته شدند، که به اعتقاد ما بخشی از انگیزه آن‌ها به بی‌احترامی به قرآن مربوط می‌شود. "

ده‌ها غیرنظامی افغان در تظاهرات ضد امریکایی که پس از هتک حرمت نیروهای امریکایی به قرآن مجید برگزار شد، کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. شرکت‌کنندگان در این اعتراضات، مجازات را برای عاملان بی‌حرمتی به قرآن مجید خواستارند.

این ژنرال امریکایی همچنین تائید کرد که در پی توهین به قرآن مجید، نیروهای امنیتی افغان، ۱۳ نیروی خارجی را کشته‌اند.

حضوراين ژنرال امريکايي در کميته خدمات نيروهاي مسلح سنا در حالي صورت گرفت که امريکا، براي غلبه بر يک سري از چالشها در افغانستان، از جمله موج اعتراض افغانها به هتک حرمت به نسخههايي از قرآن در يک مقر امريکا در اين کشور و همچنين کشتار ۱۶ غيرنظامي افغان از سوي نيروهاي امريکايي، در تلاش است.