به گزارش مهر به نقل از رسانه های عراق، تهدید اخیر فهرست العراقیه به تحریم مجدد کابینه عراق با واکنشهای منفی روبرو شده است.

انتقاد جریان صدر از العراقیه
این در حالی است که فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر، برخی سیاستمدارانی را که به گفته وی تمایلی به موفقیت روند سیاسی جدید در عراق ندارند به همراه بعثی های صدامی و برخی هسته های وابسته به القاعده به دست داشتن در انفجارهای اخیر متهم کرد.

این انفجارها در حالی رخ داده است که بغداد برای میزبانی از نشست سران عرب در اواخر ماه جاری میلادی آماده می شود.

انتقاد شدید ائتلاف دولت قانون از العراقیه
ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، با انتقاد از تهدید فهرست العراقیه به عقب نشینی مجدد از دولت و نیز خواسته های این طیف، آن را غیر واقعی توصیف و العراقیه را به تلاش برای ایجاد اختلال و تنش علیه نشست سران عرب متهم کرد.

سامی العسکری از رهبران ائتلاف دولت قانون در گفتگو با السومریه تاکید کرد خواسته های العراقیه، واقعی نیست و ارتباطی با باقی ماندن وزیرانش در دولت ندارد، زیرا آنها عقب نشینی از دولت را قبلا تجربه کرده بودند و نتیجه ای نگرفتند که مجبور شدند خیلی آرام و بی سر و صدا به دولت بازگردند.

وی افزود: تمام خواسته های العراقیه به دولت ارتباطی ندارد و برخی از آنها مانند مسئله بازخواست و عدالت و قانون عفو عمومی به پارلمان مربوط است که در حال حاضر در تعطیلات به سر می برد و طرح این خواسته ها در حال حاضر با هدف اخلال ایجاد کردن در برابر برگزاری نشست سران صورت می گیرد.

العسکری در واکنش به انفجارهای سه شنبه خونین، برخی طرفهای سیاسی را متهم کرد که با کمک القاعده تلاش می کنند با چنین اقداماتی، عراق را یک کشور ناآرام و ناامن نشان دهند تا مانع برگزاری نشست سران عرب شوند.

العراقیه طی هفته های گذشته، تهدید کرده بود نامه های کتبی به نشست سران عرب در خصوص حقیقت بحران عراق ارسال خواهد کرد.

این فهرست روز دوشنبه چهار خواسته خود از دولت مالکی را مطرح کرد که شامل برگزاری نشست ملی پیش از نشست سران عرب، لغو قانون بازخواست و عدالت(پاکسازی بعثی ها)، تسریع در تدوین قانون عفو عمومی و اجرای مفاد توافقنامه اربیل است، این طیف تهدید کرد در صورت اجرا نشدن مطالباتش در مدت ۷۲ ساعت، وزیرانش را از دولت خارج خواهد کرد.

توصیه جریان صدر به العراقیه
جریان صدر با انتقاد از رویکرد تنش آمیز العراقیه به این طیف توصیه کرد به جای تهدید مستمر به خروج از کابینه، نقش اپوزیسیون را بازی کند.

جریان صدر خاطر نشان کرد تهدیدهای العراقیه تلاشی برای کسب منافع حزبی و شخصی پیش از نشست سران عرب است.
جواد الشهیلی عضو فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر گفت فهرست العراقیه اگر می خواهد به چیزی دست یابد، باید گرایش اپوزیسیون را در پیش بگیرد، این فهرست همواره تهدید می کند وزیرانش را از دولت خارج می کند که تلاشی برای کسب منافع بیشتر پیش از نشست آتی سران عرب در بغداد است