هراس دولت فرانسه از اعتراضات امروز این کشور

در تظاهرات و اعتصابات روز پنجشنبه که در مخالفت با طرح اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه برگزار می‌شود، دولت این کشور انتظار دارد هزاران «بلوک سیاه» و « جلیقه زرد » بسیج شوند و با خطر تکرار وقایع رخ داده در مراسم ۱ مه یا ۱۶ نوامبر در پاریس روبه‌رو شود. چندین میلیون نفر از کارمندان بخش دولتی و خصوصی برای شرکت در این اعتصابات و بیان اعتراض خود در این روز فراخوانده شده‌اند و به طور ویژه اعلام شده است که در بخش‌های حمل و نقل و آموزش ملی، این اعتصابات ادامه‌دار خواهد بود.

اخبار بین الملل - «کریستف کاستنر» وزیر کشور فرانسه در مصاحبه با «بی اف ام تی وی» (BFM) و تلویزیون «آر ام سی» (RMC) تصریح کرد: «در حال حاضر ۲۴۵ راهپیمایی و تجمع، به بخشداری پایتخت و شهر‌های بزرگ اعلام شده است.» وی گفت: «ما می‌دانیم که بلوک‌های سیاه و جلیقه زرد‌ها تصمیم گرفته‌اند که به تظاهرات بپیوندند.»

وزیر کشور فرانسه با اشاره به بسیج چند هزار نفری نیروهای امنیتی در سراسر این کشور افزود: در پاریس که روش‌های حفظ نظم پلیس در این شهر مورد انتقاد قرار گرفته است و از خشونت‌ها و تخریب‌های جنبش جلیقه زرد‌ها رنج می‌برد، نشان می‌دهد که احتمال تکرار این وقایع بیشتر است چرا که دارای «بافت اجتماعی و مطالبه‌گر پرتنش تر» است.

در همین حال «دیدیه لالمان» (Didier Lallement) رئیس پلیس پاریس، در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه خود چنین درخواست کرد که «همه تظاهرکنندگان با تکذیب و دوری جستن از اراذل و اوباش به ما (پلیس) کمک کنند، تا مطمئن شویم که می‌توانیم برهم زنندگان نظم را بازداشت نمائیم». وی گفت: «نزدیک به ۶۰۰۰ پلیس و ژاندارم در پاریس بسیج شده اند، که با ۱۸۰ موتورسیکلت سریعاً مداخله می‌کنند و آن‌ها با همکاری نیرو‌های انتظامات اتحادیه‌های کارگری دست در دست هم در برقراری نظم با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

جنبش اجتماعی برضد طرح اصلاح نظام بازنشستگی برای نخستین بار است که از زمان تولد جنبش جلیقه زردها، در چنین سطحی در فرانسه برگزار می‌شود. جنبش جلیقه زردها نوامبر ۲۰۱۸ میلادی و پس از اعلام افزایش مالیات بر سوخت، به طرز بی‌سابقه‌ای شکل گرفت و از آن زمان هر شنبه این تظاهرات تکرار می‌شود. این اعتراضات منجر به خشونت و غارت فراوانی شده است که آخرین مورد آن مربوط به تاریخ ۱۶ نوامبر در پاریس است.